¨Liturghia Darurilor mai inainte sfintite¨ este o slujba specifica Postului Mare, ea fiind randuita spre savarsire in
zilele de rand ale saptamanii, afara de sambata si duminica. Aceasta slujba se
savarseste seara, la ceasul potrivit pentru slujba Vecerniei. In timpul
saptamanii, deci, impartasirea credinciosilor care ajuneaza si se spovedesc are
loc in cadrul acestei slujbe. Impartasirea de seara, dupa o zi de ajunare,
descopera adevaratul sens al postului si al vietii crestine, ca
pregatire-asteptare a Imparatiei lui Dumnezeu. Cu ajutorul lui Dumnezeu vom savarsi
Sfanta Liturghie a Darurilor in fiecare zi de miercuri si vineri, pe
perioada postului incepand cu ora 20:00. Va asteptam sa ne rugam impreuna!
Liturghia Darurilor mai inainte Sfintite - randuiala
liturgica
Slujba
incepe cu binecuvantarea
mare: "Binecuvantata este Imparatia Tatalui si a
Fiului si a Sfantului Duh, acum si pururea si in vecii vecilor!" Strana
raspunde: "Amin!" Apoi: "Veniti sa ne inchinam..." (de trei
ori) si Psalmul 103: "Binecuvinteaza, suflete al meu, pe Domnul!
Doamne, Dumnezeul meu, maritu-Te-ai foarte." Odinioara, acest psalm era
rostit de preotul slujitor, insa astazi el este citit la strana. Desi se
citeste psalmul Vecerniei, slujba incepe precum Sfanta Liturghie, aratand, prin
aceasta, ca Vecernia nu este separata de Sfanta Liturghie, ci unita intr-o
singura slujba.
Dupa
ce preotul rosteste ectenia
mare, sub policandru, pe tetrapod, se citeste Catisma a optsprezece, care incepe cu
Psalmul 119 si se incheie cu Psalmul 133, impartita in trei stari. In timpul
starii a treia, cand citetul ajunge la stihul: "Intra-vom in locasurile
Lui, inchina-ne-vom la locul unde au stat picioarele Lui" (Psalm 131, 7),
toti credinciosii se aseaza in genunchi, intr-o deplina tacere, in timp ce
preotul ia Sfintele Taine, de pe Sfanta Masa, si le duce la proscomidiar. La
inceput, Sfintele Taine (Agnetul, deja sfintit, la o Liturghie anterioara) se
pastrau la proscomidiar, iar nu pe Sfanta Masa. Apoi, insa, cand Acestea au
inceput sa fie pastrate in Sfantul Chivot, pe Sfanta Masa, a fost introdusa
aceasta "procesiune", de la Sfanta Masa, spre procomidiar. Dupa ce
aseaza Darurile la proscomidiar si le cadeste, preotul suna din clopotel, iar
citetul termina de citit catisma.
Preotul
rosteste ectenia
mica, iar strana canta stihuri alese din Psalmul 140, in
cantarea: Doamne strigat-am, catre Tine, auzi-ma:
ia aminte la glasul rugaciunii mele, cand strig catre tine. Sa se indrepte
rugaciunea mea ca tamaia inaintea ta; ridicarea mainilor mele, jertfa de
seara." Dupa aceasta rugaciune de pocainta, prin cantarea unor stihuri si
stihiri (compuse din Psalmii 140, 141, 129 si 116), se face trecerea spre Noul
Testament, prevestit de cel Vechi.
In
acest moment, slujba Vecerniei descopera inca si mai mult Tainele cele Noi,
prin vohodul mic, savarsit de catre preot. Precedat de paraclisier,
care poarta o lumanare, si de diacon, care cadeste, preotul iese din Sfantul
Altar, tinand in maini Sfanta Evanghelie, si vine sub policandru. Dupa ce se
inchina, el se indreapta spre Sfantul Altar si spune: "Intelepciune,
drepti!" Indata, strana canta: Lumina lina a
sfintei slave, a Tatalui ceresc, Celui fara de moarte, a Sfantului,
Fericitului, Iisuse Hristoase, venind la apusul soarelui, vazand lumina cea de
seara, laudam pe Tatal, pe Fiul si pe Sfantul Duh, Dumnezeu; vrednic esti, in
toata vremea, a fi laudat de glasuri cuvioase, Fiul lui Dumnezeu, Cel de dai
viata, pentru aceasta lumea Te slaveste." Acest imn de lauda, atribuit
Sfantului Mucenic Antinoghen, este o marturisire a credintei in Sfanta Treime,
revelata lumii in persoana lui Iisus Hristos.
Dupa
acest vohod urmeaza cateva lecturi biblice, alese din Vechiul Testament, care
sunt o reminescenta a vechilor cateheze pre-baptismale. Dupa ce strana canta primul prochimen, se citeste prima paremie, din cartea "Facere". In acest timp, pe
Sfanta Evanghelie, asezata pe Sfanta Masa, se afla deja o lumanare aprinsa.
Asezarea ei pe Sfanta Evanghelie, in timpul citirii pericopei
vechi-testamentare, semnifica faptul ca toate profetiile sunt implinite in
persoana lui Iisus Hristos.
Dupa
citirea paremiei, preotul spune: "Intelepciune! Drepti!" Apoi, aflat
deja in fata Sfintei Mese, preotul se intoarce spre credinciosi, cu lumanarea
si cadelnita in mana, si ii binecuvinteaza cu ele, zicand: "Lumina lui Hristos lumineaza tuturor." In vechime, sfesnicul era adus de catre diacon,
din afara bisericii, in timp ce toate luminile erau stinse, si inmanat
episcopului, care, inaltandu-l, zicea cuvintele amintite mai sus. Mai apoi,
insa, cultul liturgic a imbratisat practica Bisericii din Ierusalim, lumina
aducandu-se din Sfantul Altar. Originea acestui gest liturgic este deosebit de
veche, el putand fi regasit inca din secolul al IV-lea. In acest moment, lumina
adusa de preot reprezinta o scurta anticipare a luminii ce va straluci la
Invierea Domnului, indicand credinciosilor faptul ca Invierea este scopul spre
care tinde intregul lor efort ascetic (postirea si rugaciunea).
Urmeaza
cel de-al
doilea prochimen si a doua paremie, din cartea "Intelepciunea lui Solomon" sau
din cartea "Iov". Apoi, cu glas lin, preotul canta cantarea: Sa se indrepteze rugaciunea mea ca tamaia inaintea ta; ridicarea mainilor mele, jertfa
de seara." Dupa ce strana repeta inca o data aceeasi cantare, preotul
rosteste urmatoarele stihuri, din Psalmul 140, cadind fiecare latura a Sfintei
Mese: "Doamne, strigat-am catre tine, auzi-ma; ia aminte glasul rugaciunii
mele, cand strig catre tine. / Pune, Doamne, paza gurii mele si usa de
ingradire imprejurul buzelor mele. / Sa nu abati inima mea spre cuvinte de
viclesug, ca sa ma dezvinovatesc, intru pacatele mele. / Sa se indrepteze
rugaciunea mea ca tamaia inaintea ta." Dupa fiecare stih, strana canta
tropareste cantarea amintita. La ultimul stih, cu glas lin, prima jumatate de
cantare este cantata de preot, in Sfantul Altar, iar cealalta jumatate, de
strana.
In acest moment, preotul face
trei metanii mari. Se cuvine ca si
credinciosii sa faca trei metanii mari, acest moment marcand incheierea slujbei
Vecerniei si inceperea Liturghiei Darurilor mai inainte Sfintite.
Preotul
rosteste ectenia
intreita si ecteniile mici pentru cei credinciosi. Cele doua ectenii mici sunt
cele obisnuite, insa rugaciunile pe care preotul le rosteste in taina sunt
diferite. In timp ce, la Liturghia obisnuita, preotul se roaga sa fie
invrednicit de Dumnezeu spre a aduce jertfa fara de osanda si sa fie iertate
pacatelor credinciosilor, aici, la Liturghia Darurilor mai inainte Sfintite,
cele doua rugaciuni sunt puse in legatura nemijlocita cu Impartasirea cu
Sfintele Taine.
In
prima rugaciune, preotul se roaga lui Dumnezeu mai ales pentru curatirea de
patimi: "Dumnezeule Cel mare si laudat, care prin moartea de viata
facatoare a Hristosului Tau, din stricaciune la nestricaciune ne-ai mutat,
libereaza toate simturile noastre din amortirea patimilor, punandu-le lor
povatuitor bun cugetul cel dinauntru; ochiul sa fie ferit de toata vederea
vicleana si auzul nestrabatut de cuvintele desarte, iar limba curata de vorbe
necuviincioase. Curateste buzele noastre, cu care Te laudam pe Tine, Doamne, fa
ca mainile noastre sa fie ferite de faptele rele si sa lucreze numai cele
bine-placute Tie, toate madularele si gandurile noastre intarindu-le cu harul
Tau..."
In
cea de-a doua rugaciune, preotul face referire la aducerea Sfintelor Taine si
la impartasirea cu ele, spre a deveni fii ai luminii: "Caci, iata,
Preacuratul Lui Trup si de viata facatorul Sange, in acest ceas intrand, va sa
se puna inainte pe aceasta Masa de taina, fiind inconjurat in chip nevazut de
multimea ostilor ingeresti. Si ne daruieste noua, fara de osanda, impartasirea
cu acestea, ca, printr-insele, luminandu-ne ochiul gandului nostru, fii ai
luminii si ai zilei sa ne facem."
Se
pregateste vododul mare. Acest vohod s-a dezvoltat din necesitatea de a aduce
la Altar Darurile mai inainte Sfintite, care, la inceput, pe alocuri, erau
tinute la proscomidiar sau chiar in afara bisericii, intr-un loc ferit si
curat. In timp, aceasta procesiune va capata un caracter tot mai solemn, ea
exprimand in mod liturgic venirea lui Hristos, spre impartasire, la sfarsitul
unei zile de ajunare.
Strana
canta prima parte din cantarea ingereasca: Acum puterile ceresti impreuna cu noi nevazut
slujesc, ca, iata, intra Imparatul slavei. Iata, jertfa cea de taina savarsita
este inconjurata de dansele..." Acum, preotul cadeste biserica si face vohodul
mare, cu Sfintele Taine, precum scrie in Liturghier, adica "nimic
zicand", in timp ce paraclisierul si diaconul il preced, cu lumanarea
aprinsa si cadelnita. Pe alocuri, preotul se opreste in mijlocul bisericii si
ii binecuvinteza pe credinciosi cu Sfantul Disc, pe care se afla Trupul
Mantuitorului. Darurile sunt asezate pe Sfanta Masa, preotul suna din clopotel,
iar strana continua cantarea: "Cu credinta si cu dragoste sa ne
apropiem, ca sa fim partasi vietii celei vesnice. Aliluia!" Acum, unii
preoti si credinciosi fac trei metanii mari.
Preotul
rosteste ectenia cererilor si o alta ectenie, iar
strana rosteste rugaciunea domneasca: Tatal nostru, care esti in ceruri, sfinteasca-se numele Tau, vie
imparatia Ta, faca-se voia Ta, precum in cer asa si pre pamant. Painea noastra
cea de toate zilele da-ne-o noua astazi si ne iarta noua gresalele noastre,
precum si noi iertam gresitilor nostri. Si nu ne duce pre noi in ispita, ci ne
izbaveste de cel viclean."
Cand
preotul rosteste urmatorul ecfonis: "Cele mai inainte Sfintite, Sfintele Sfintilor!", iar strana canta: "Unul Sfant, Unul Domn
Iisus Hristos, intru slava lui Dumnezeu Tatal. Amin!", el nu mai inalta
Sfantul Agnet, caci acesta a fost deja inaltat, in cadrul Liturghiei
anterioare, ci doar il arata cu mana.
Dupa
impartasirea preotului si cantarile pe care le alege strana (chinonicul),
preotul ii cheama pe credinciosi la impartasire: "Cu frica de Dumnezeu, cu credinta si cu
dragoste, sa va apropiati!", iar strana
raspunde: "Bine
voi cuvanta pe Domnul in toata vremea, pururea lauda lui in gura mea." Acum are loc impartasirea celor care au postit
(ajunat) si s-au spovedit, in timp ce strana canta: "Gustati si vedeti ca
bun este Domnul."
Cand
preotul spune: "Mantuieste,
Dumnezeule, poporul tau si binecuvinteaza mostenirea ta!", strana raspunde, cantand: "Painea cea cereasca si paharul vietii
gustati si vedeti ca bun este Domnul. Aliluia!" Apoi, dupa un ecfonis rostit de preot, se
citeste sau se canta urmatoarea rugaciune de multumire: "Sa se umple
gurile noastre de lauda Ta, Doamne, ca sa laudam slava Ta, ca ne-ai invrednicit
pe noi a ne impartasi cu sfintele, cele fara de moarte, cu preacinstitele si de
viata facatoarele Tale Taine. Intareste-ne pe noi intru sfintenia ta, toata
ziua sa invatam dreptatea ta. Aliluia!"
Dupa ectenia de multumire, ajungand in fata icoanei Mantuitorului, preotul
rosteste rugaciunea amvonului, care difera de cea obisnuita: "Stapane,
Atottiitorule, Cel ce cu intelepciune ai zidit toata faptura si, pentru nespusa
Ta purtare de grija si multa bunatatea Ta, ne-ai adus pe noi intru aceste
preacinstite zile, spre curatirea sufletelor si a trupurilor, spre infranarea
poftelor si spre nadejdea invierii; care, in patruzeci de zile, ai dat in mana
slujitorului Tau Moise tablele cele cu dumnezeiesti slove, da-ne si noua,
Bunule, lupta cea buna sa luptam, calea postului sa o savarsim, credinta
nedespartita sa o pazim, capetele nevazutilor balauri sa le sfaramam, biruitori
asupra pacatului sa ne aratam si fara de osanda sa ajungem a ne inchina si
sfintei Invieri."
In
aceasta rugaciune se cere ajutor staruitor Mantuitorului Iisus Hristos, pentru
a savarsi in bunacuviinta postul, pana la ziua cea mare a Invierii Sale.
Aceasta rugaciune concentreaza in sine intreaga spiritualitate a perioadei
Triodului, indicand lupta impotriva patimilor, pentru unirea cu Hristos, in
noaptea Pastelui.
Strana
canta de trei ori urmatoarea lauda: "Fie numele Domnului binecuvantat, de acum si pana in
veac.", iar preotul ii binecuvinteaza pe
credinciosi, zicand: "Binecuvantarea
Domnului sa fie peste voi toti, cu al Sau har si cu a Sa iubire de oameni,
totdeauna, acum si pururea si in vecii vecilor." Apoi, indata, urmeaza otpustul obisnuit. Cat timp se citestePsalmul 33, preotul ii miruieste pe credinciosi si le imparte
anafura.
Teodor Danalache
sursa: crestinortodox.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu