(15 august)
După săvîrşirea tuturor tainelor mîntuirii noastre şi după
Înălţarea Domnului nostru Iisus Hristos la ceruri, Preacurata şi
Preabinecuvîntata Fecioară Maria, Maica Lui şi Mijlocitoarea mîntuirii noastre,
vieţuia în Biserica creştină, care începuse a-şi răspîndi numele prin toată
lumea, veselindu-se pentru slava Fiului şi Dumnezeului său. Căci, prin
împlinirea cuvintelor sale, ceea ce se vedea încă din zilele vieţii sale avea să
fie fericită de toate neamurile; pentru că Iisus Hristos fiind slăvit
pretutindeni, era fericită şi Preacurata Maica lui Dumnezeu pe pămîntul celor
vii. Şi s-a apropiat de preacinstita şi preaslăvita ei adormire, fiind plină de
zile;
deci, dorea ca să iasă din trup şi să se ducă la Dumnezeu, pentru că era
cuprinsă de necurmată şi necontenită dumnezeiască dorinţă, ca să vadă preadulcea
şi preadorita faţă a Fiului său, Care şade în ceruri de-a dreapta Tatălui.
Arzînd către Dînsul mai mult decît serafimii, prin văpaia dragostei, multe
lacrimi izvorau din ochii săi cei preasfinţi. Ea se ruga Domnului cu căldură, ca
să o ia şi pe ea la Dînsul din valea aceasta a plîngerii, şi s-o ducă în
bucuriile cele de sus şi nesfîrşite.
Deci, vieţuind în casa Sfîntului Ioan Cuvîntătorul de
Dumnezeu, ieşea adeseori la Muntele Măslinilor, de unde Fiul ei, Iisus Hristos
Domnul, S-a înălţat la ceruri, şi acolo îşi făcea rugăciunile sale cu
dinadinsul. Odată, rugîndu-se ea cu căldură pentru a sa dezlegare din trup şi
trecerea mai iute către Hristos Dumnezeu, i-a stat înainte Sfîntul Arhanghel
Gavriil, care i-a fost ei din pruncie slujitor şi hrănitor întru Sfînta
Sfintelor, binevestitor al întrupării lui Dumnezeu şi nedepărtat păzitor întru
toate zilele vieţii sale. Acela cu prealuminoasă faţă, aducîndu-i de la Domnul
cuvinte făcătoare de bucurie, i-a vestit ei mutarea, care degrabă avea să fie
după trei zile.
Deci, vestind arhanghelul Preacuratei Fecioare ceasul
morţii, îi zicea să nu se tulbure de aceasta, ci să primească cu veselie
cuvîntul, de vreme ce viaţa aceasta trece, ca să petreacă în veci cu Cel fără de
moarte, cu Împăratul slavei, Fiul ei şi Dumnezeul nostru, cu arhanghelii şi
îngerii, cu Heruvimii şi Serafimii, cu toate cetele cereşti şi cu sufletele
drepţilor. Căci Hristos o aşteaptă pe ea întru Împărăţia cea de sus, ca să
petreacă şi să împărăţească cu Dînsul în vecii cei fără de sfîrşit. Iar moartea
cea trupească nu va stăpîni peste dînsa, precum n-a stăpînit nici cea
sufletească; semnul ei de dănţuire asupra morţii, va fi acesta: printr-un somn
de puţină moarte adormind, dintr-acela degrab se va deştepta ca dintr-un somn
şi, scuturînd de la ochi stricăciunea mormîntului ca pe o dormitare de somn, va
vedea viaţa cea fără de moarte şi slava, în lumina feţei Domnului, întru care,
dănţuind, cu glas de bucurie va trece în veacul acesta.
Deci, binevestitorul i-a dat un dar din rai, care era o
stîlpare dintr-un copac de finic, strălucind cu lumina darului ceresc, ca ea să
fie dusă înaintea patului, cînd preacinstitul şi preacuratul ei trup va fi
petrecut spre îngropare. O, de cîtă mare şi negrăită bucurie şi Šveselie s-a
umplut preabinecuvîntata Fecioară, pentru că ce putea să-i fie ei mai de bucurie
şi mai dulce, decît ca să petreacă în ceruri, cu Fiul şi Dumnezeul său şi să se
îndulcească totdeauna de vederea feţei lui celei preaiubite? Apoi, închinîndu-se
pînă la pămînt, a dat mulţumire Stăpînului său, zicînd: "N-aş fi fost vrednică,
Stăpîne, să Te primesc pe Tine în pîntecele meu, dacă Tu singur nu m-ai fi
miluit pe mine, roaba Ta, însă am păzit vistieria Ta cea încredinţată mie;
pentru aceea mă rog Ţie, Împărate al slavei, să nu mă vatăme pe mine stăpînirea
gheenei, pentru că dacă cerurile şi îngerii în toate zilele se cutremură
înaintea Ta, cu atît mai vîrtos omul cel zidit din pămînt, nici un bine avînd,
fără numai cît va primi dintru a Ta bunătate; pentru că Tu eşti Domnul şi
Dumnezeul cel veşnic binecuvîntat".
Deci, Preacurata Stăpînă dorea să vadă pe Sfinţii Apostoli
cei risipiţi prin toată lumea şi să nu vadă pe stăpînul întunericului şi
înfricoşările lui în ceasul ieşirii sale. De aceasta se ruga ea Domnului, ca
Însuşi Fiul ei, împreună cu sfinţii Săi îngeri venind, să-i primească sufletul
în sfintele sale mîini, precum i s-a făgăduit aceasta de mai înainte. Deci, după
ce Stăpîna noastră şi-a făcut în Muntele Eleonului rugăciunile şi mulţumirile,
şi-a plecat la pămînt cinstiţii săi genunchi înaintea lui Dumnezeu, Făcătorul
său, atunci un semn de minune s-a făcut acolo: copacii măslinilor celor
neîn-sufleţiţi îşi plecau vîrfurile lor în jos, închinîndu-se împreună cu dînsa,
şi astfel îşi arătau slujirea lor cea cu cuviinţă de rob. Prin aceasta cinsteau
pe Maica lui Dumnezeu şi de cîte ori dînsa se închina la pămînt şi se scula de
la închinăciune, de atîtea ori şi copacii aceia se aplecau şi se ridicau,
închinîndu-se.
După rugăciune, Preacurata Fecioară întorcîndu-se acasă,
îndată s-au cutremurat toate de dumnezeieştile puteri care nevăzut o înconjurau
pe dînsa şi de slava cea preasfîntă cu care era strălucită Maica lui Dumnezeu.
Pentru că faţă ei cea preacinstită, care strălucea de-a pururea cu darul mai
mult decît faţa lui Moise, care altădată a grăit cu Dumnezeu în Sinai, s-a
luminat atunci mai mult cu nespusă slavă; deci, Preacurata a început a-şi
pregăti cele pentru ducerea ei. La început a spus aceasta lui Ioan, fiul cel
încredinţat de Hristos, şi i-a arătat stîlparea cea luminoasă, care de la înger
i se dăduse, poruncindu-i lui s-o ducă înaintea patului ei. După aceea a spus de
plecarea ei degrab şi celorlalţi slujitori ai casei ei. Ea a poruncit ca să
împodobească cămara şi patul, să o tămîieze bine, să pună multe lumînări, să le
aprindă şi să gătească toate cele trebuincioase pentru îngropare. Deci, Ioan
îndată a trimis la Sfîntul Iacov, ruda Domnului, întîiul ierarh al
Ierusa-limului şi tuturor neamurilor şi vecinilor, spunîndu-le de moartea cea
apropiată a Maicii lui Dumnezeu şi le-a arătat şi ziua morţii. Sfîntul Ioan a
trimis nu numai tuturor credincioşilor din Ierusalim, dar şi prin cetăţile şi
satele ce erau primprejur. Astfel s-au adunat cu el toate rudeniile de
pretutindeni, precum şi o mulţime de credincioşi.
Preasfînta Fecioară a spus tuturor la arătare toate
cuvintele cele ce i le-a zis îngerul despre mutarea sa la cer şi, ca
încredinţare a celor grăite, le-a arătat stîlparea cea de finic, ce i-o adusese
îngerul Gavriil şi care strălucea ca o rază cu lumina cereştii slave. Deci, toţi
cei ce se adunaseră la Preacurata Maica Domnului, auzind de acest sfîrşit din
preasfînta ei gură, plîngeau; iar din această pricină casa se umplea de plînsete
şi tînguiri şi o rugau pe Stăpîna cea milostivă, ca pe o Maică a tuturor, să
nu-i lase pe ei sărmani. Însă ea le poruncea să nu plîngă, ci să se bucure
pentru moartea ei că, stînd mai aproape şi înaintea scaunului lui Dumnezeu,
privind faţă către faţă pe Fiul şi Dumnezeul Său şi vorbind gură către gură,
Šatunci va putea cu mai multă înlesnire ca să se roage şi să milostivească
bunătatea Lui. Ea îi încredinţa pe cei ce plîngeau că, după mutarea sa, nu-i va
lăsa sărmani; dar nu numai pe aceia, ci pe toată lumea o va cerceta, o va privi
şi va ajuta celor din primejdii. Cu aceste cuvinte mîngîietoare, pe care le
grăia către cei ce stăteau de faţă şi plîngeau, ridica mîhnirea din inimile lor
şi le potolea tînguirea cea cu lacrimi. Ea a poruncit ca cele două haine ale ei
să le dea la două văduve sărace, care îi slujeau cu dragoste sîrguitoare şi
hrana lor o aveau de la dînsa. Asemenea a poruncit şi pentru cinstitul ei trup,
să se îngroape în satul Ghetsimani de lîngă Muntele Eleon, care nu este departe
de cetatea Ierusalimului, pentru că acolo, în valea lui Iosafat, era mormîntul
sfinţilor şi drepţilor ei părinţi, Ioachim şi Ana, şi a Sfîntului şi Dreptului
Iosif, logodnicul său; adică între Ierusalim şi Muntele Eleonului se aflau
mormintele oamenilor săraci din toată cetatea.
Aceasta poruncindu-le şi aşezîndu-le ea, s-a făcut deodată
un zgomot foarte mare, ca de tunet, şi mulţime de nori a înconjurat casa aceea;
căci cu dumnezeiasca poruncă, sfinţii îngeri, luînd pe Sfinţii Apostoli de la
marginile lumii, i-au adus pe nori în Ierusalim, şi i-au pus la Sion înaintea
uşilor casei Preasfintei Născătoare de Dumnezeu.
Văzîndu-se unul pe altul, se bucurau şi se întrebau care
este pricina pentru care i-a adunat Domnul. Ieşind la ei Sfîntul Ioan
Cuvîntătorul de Dumnezeu, i-a sărutat cu bucurie şi cu lacrimi, spunîndu-le că
s-a apropiat vremea ducerii de la cele pămînteşti a Preasfintei Născătoare de
Dumnezeu. Atunci au înţeles Sfinţii Apostoli că pentru aceea i-a adunat Domnul
din toată lumea, ca să fie de faţă la fericitul sfîrşit al Preacuratei Maicii
Lui, şi ca să-i îngroape cu cinste sfîntul ei trup; deci, s-au umplut de multă
jale pentru moartea ei. Intrînd în casă, au văzut pe Maica lui Dumnezeu şezînd
pe pat, plină de duhovnicească veselie. Închinîndu-se, i-au zis: "Binecuvîntată
eşti Tu de Domnul, cel ce a făcut cerul şi pămîntul!" Iar Preacurata a zis către
ei: "Pace vouă, fraţilor aleşi de Domnul!" Şi i-a întrebat: "Cum aţi venit
aici?" Iar ei au spus că fiecare din ei, prin Duhul puterii lui Dumnezeu, din
părţile unde propovăduiau, au fost răpiţi de nori şi aduşi.
Atunci Preasfînta Fecioară a preamărit pe Dumnezeu că i-a
împlinit dorinţa inimii sale, ascultîndu-i rugăciunea; pentru că dorea ca la
sfîrşitul ei să vadă pe Sfinţii Apostoli. Şi a zis către ei: "Domnul v-a adus pe
voi aici spre mîngîierea sufletului meu, care se va despărţi de trup, precum
cere datoria firii omeneşti. Acum s-a apropiat vremea cea hotărîtă de Ziditorul
meu!" Iar ei au zis către dînsa cu jale: "Stăpînă, văzîndu-te pe tine petrecînd
în lume, ne mîngîiem ca de Însuşi Stăpînul şi Învăţătorul nostru, iar acum vom
suferi jalea şi întristarea inimilor noastre, lipsindu-ne de petre-cerea ta pe
pămînt împreună cu noi. Dar, de vreme ce cu voinţa Celui născut din tine, te
muţi la cele mai presus de lume, de aceea ne bucurăm de sfatul lui Dumnezeu cel
rînduit pentru tine; însă pătimim durere pentru sărăcirea noastră, că de acum nu
te vom mai vedea aici pe tine, Maica şi mîngîietoarea noastră!"
Grăind Sfinţii Apostoli acestea, se udau cu lacrimi. Atunci
ea a zis către ei: "O, prieteni şi ucenici ai lui Hristos, nu plîngeţi! Nu
amestecaţi bucuria mea cu întristarea voastră, ci bucuraţi-vă împreună cu mine,
că mă duc la Fiul şi Dumnezeul meu; iar voi să îngropaţi trupul meu, cum îl voi
înfrumuseţa pe pat, ducîndu-l în Ghetsimani. După aceea să vă întoarceţi iar la
slujba cuvîntului care vă este înainte; iar pe mine, după ducerea mea de la voi,
de va voi Dumnezeu, Šputeţi să mă vedeţi!" Astfel vorbind dumnezeiasca Maică cu
Sfinţii Apostoli, a sosit şi dumnezeiescul Apostol Pavel, vasul cel ales, care,
căzînd la picioarele Maicii lui Dumnezeu, i s-a închinat şi, deschizîndu-şi
gura, a fericit-o, zicînd: "Bucură-te, Maica vieţii şi luminarea propovăduirii
mele, cu toate că nu m-am îndulcit cu vederea feţei lui Hristos, Domnul meu, mai
înainte de înălţarea Lui la cer; însă, văzîndu-te acum pe tine, cred că-L văd pe
Dînsul".
Cu Sfîntul Pavel erau şi următorii lui, Dionisie
Areopagitul, Ierotei cel minunat şi Timotei, asemenea şi ceilalţi apostoli din
cei 70, aducîndu-i Sfîntul Duh pe toţi, ca toţi să se învrednicească de
binecuvîntarea Preasfintei Fecioare Maria şi să se rînduiască îngroparea cea
cuviincioasă a Maicii Domnului. Deci, ea pe fiecare îl chema la sine pe nume
şi-i binecuvînta şi le fericea credinţa şi ostenelile lor cele suferite întru
buna-vestire a lui Hristos, dorin-du-le fiecăruia fericirea veşnică, pentru
starea împreună a toată lumea, şi făcea rugăciuni către Dumnezeu pentru viaţă cu
pace.
Sosind ziua a cincisprezecea a lunii August, şi venind acel
ceas aşteptat şi binecuvîntat, care era ales pentru mutarea Prea-sfintei
Născătoare de Dumnezeu, ea voia să se săvîrşească. Deci, fiind multe lumînări
aprinse şi făcîndu-se de Sfinţii Apostoli doxologia lui Dumnezeu, preanevinovata
Fecioară zăcea cu cinste pe patul cel împodobit, care se pregătise către
fericita plecare, aşteptînd venirea la dînsa a Fiului şi Domnului ei Cel
preadorit. Apoi, deodată a strălucit în casă o lumină a dumnezeieştii slave. De
acea strălucire lumînările s-au întunecat, şi, la cîţi s-a descoperit vedenia
aceea, s-au spăimîntat toţi; iar acoperămîntul casei se vedea deschis, şi slava
Domnului venea din cer. Atunci, iată, Hristos, Împăratul slavei, cu arhanghelii
şi cu îngerii, cu toate cereştile puteri, şi cu sufletele drepţilor şi sfinţilor
strămoşi şi prooroci, au vestit Preasfintei Fecioare Maria mai-nainte, că
Hristos se apropia către Preacurata lui Maică. Ea, văzînd venirea de faţă a
Fiului Său, a strigat cu bucurie cuvintele obişnuitei sale cîntări, grăind:
Măreşte suflete al meu pe Domnul şi s-a bucurat duhul meu de Dumnezeu,
Mîntuitorul meu, că a căutat spre smerenia roabei sale...
Apoi s-a ridicat de pe pat, sîrguindu-se întru întîmpinarea
Lui, şi s-a închinat Domnului ei; iar Iisus Hristos, apropiindu-se, privea spre
dînsa cu preaiubiţii Săi ochi, şi-i zicea: "Vino cea de aproape a Mea, vino,
porumbiţa Mea, vino, mărgăritarul Meu cel scump, şi intră în vistieriile vieţii
celei veşnice!" Iar ea, închinîn-du-se, a zis: "Bine este cuvîntat numele slavei
Domnului Dumnezeului meu, Cel ce ai voit a mă alege pe mine, Împărate al slavei,
întru Împărăţia Ta cea fără de sfîrşit! Tu ştii, Doamne, că din toată inima
Te-am iubit pe Tine şi am păzit vistieria cea încredinţată mie de către Tine,
iar acum primeşte în pace sufletul meu, şi mă acoperă pe mine, ca nici o
strîmbătate satanicească să nu mă întîmpine pe mine!"
Atunci Domnul, mîngîind-o pe ea cu cuvinte preadulci, îi
zicea să nu se teamă de puterile satanei, care sînt călcate de picioarele ei, ci
să treacă cu îndrăzneală de la pămînt spre cele cereşti; pentru aceea o chema cu
dragoste. Iar ea cu bucurie a răspuns: Gata este inima mea, Dumnezeule, gata
este inima mea. Şi iarăşi a zis cuvîntul ei cel vechi: Fie mie acum după
cuvîntul tău! Deci, s-a culcat pe pat şi, veselindu-se negrăit pentru
vederea prealuminatei feţe a Domnului şi a Fiului său Cel preaiubit, din
dragostea cea preadulce către Dînsul şi din bucurie duhovnicească, preasfîntul
său suflet l-a dat în mîinile Fiului său. Însă nici o durere trupească n-a avut,
Šci a adormit ca într-un somn dulce. Deci, Acela pe Care ea L-a zămislit fără de
stricăciune şi L-a născut fără de durere, a luat din trup fără durere
preacinstitul ei suflet şi trupului ei cel preacinstit nu i-a dat să vadă
stricăciunea. Atunci îndată s-a început acea bucurie şi acea dulce cîntare
îngerească, întru care se auzeau aceste cuvinte, repetîndu-se adeseori de
îngeri, adică cuvintele închinării lui Gavriil: Bucură-te, cea plină de dar,
Domnul este cu tine, binecuvîntată eşti tu între femei!
Astfel a fost petrecut sfîntul ei suflet de mîinile
Domnului la toate cereştile rînduieli cu bucurie. Şi o petreceau pe ea şi ochii
apostolilor, care se învredniciseră a privi la acea preaslăvită vedenie, precum
altădată pe Domnul, Care se înălţa din Muntele Eleonului, L-au petrecut cu ochii
şi erau înspăimîntaţi ca nişte uimiţi. Apoi, venindu-şi întru sine, s-au
închinat Domnului Celui ce a înălţat la cer sufletul Maicii Sale. Ei cu lacrimi
au înconjurat patul, şi au văzut preasfînta faţă a Sfintei Maria strălucind ca
soarele, şi bunămirosire străină ieşea din curatul ei trup, care covîrşea toate
aromatele pămînteşti, şi pe care limba omenească nu poate a le spune. Apoi cu
toţii au sărutat cu frică şi cu cucernicie acel trup curat, cinstindu-l cu
evlavie; deci, s-au sfinţit din atingerea lui, simţind în inimile lor preamultă
bucurie duhovnicească, din darul Preasfintei Născătoare de Dumnezeu. Astfel se
dădeau tămăduiri bolnavilor, ochii orbilor se luminau, auzul surzilor se
vindeca, picioarele şchiopilor se întăreau, duhurile cele necurate se izgoneau,
şi se tămăduiau toate bolile. Toate acestea se făceau numai cu singură atingere
de patul Preasfintei Născătoare de Dumnezeu.
Acestea toate făcîndu-se aşa, s-a început petrecerea
primi-torului de Dumnezeu trup al Mariei. Sfîntul Petru era la început cu
Sfîntul Pavel, iar Sfîntul Iacov, ruda Domnului, şi cu ceilalţi mari Sfinţi
Apostoli, au ridicat pe umeri patul. Sfîntul Ioan ducea înaintea patului acea
stîlpare strălucitoare de lumină. Apoi venea toată adunarea de sfinţi şi
mulţimea poporului, cu lumînări şi cu cădiri împrejur, înainte mergînd şi urmînd
şi cîntîndu-se cîntarea cea de moarte. Sfîntul Petru începea, iar ceilalţi după
dînsul cîntau cu un glas psalmul lui David: Întru ieşirea lui Israel din
Egipt..., şi la fiecare stih se adăuga Aliluia. Asemenea cîntau şi
alţi psalmi de prăznuire, de mulţumire şi de laude precum lucra Duhul Sfînt în
gurile celor ce cîntau. Acel trup primitor de Dumnezeu al Preacuratei Fecioare a
fost dus cu slăvită petrecere, de la Sion, prin cetatea Ierusalimului, la satul
Ghetsimani. Deasupra patului şi deasupra celor ce-l petreceau, s-a făcut un cerc
de nori mare şi luminos în chip de cunună, care strălucea cu neobişnuită rază;
iar prin nori se auzeau dulci cîntări îngereşti de uimire, care umpleau văzduhul
şi totul se lucra pe pămînt în auzul poporului.
Acel cerc de nori în chip de cunună mergea cu cîntarea
îngerească prin văzduh deasupra trupului Maicii lui Dumnezeu, care se petrecea
pînă la mormînt. La o petrecere de bucurie ca aceasta, care a o spune după
vrednicie nici un cuvînt nu este îndestulat, s-a întîmplat un lucru potrivnic:
poporul Ierusalimului foarte numeros al evreilor necredincioşi, auzind acea
străină cîn-tare şi văzînd acea preaslăvită petrecere a trupului celui primitor
de Dumnezeu, a ieşit din case şi urma prin cetate, mirîndu-se de atîta slavă şi
cinste care se făcea trupului Maicii lui Hristos. Deci, înştiinţîndu-se de
aceasta arhiereii şi cărturarii, s-au umplut de zavistie şi de mînie şi au
trimis slujitori şi ostaşi şi au îndemnat pe mulţi din popor ca, alergînd cu
arme, să gonească pe cei ce petreceau trupul Sfintei Maria, şi pe ucenicii Šlui
Iisus să-i rănească, iar trupul să-l ardă cu foc. Deci, cînd cei îndemnaţi spre
fapta cea rea alergau cu mînie înarmaţi ca la război şi aproape erau să-i
ajungă, atunci îndată acel nor din văzduh, plecîndu-se la pămînt, a înconjurat
ca un zid soborul Sfinţilor Apostoli, asemenea şi pe toţi care erau cu dînşii,
încît numai cîntarea se auzea, iar ei singuri erau nevăzuţi de cei ce veneau cu
scop rău. Atunci sfinţii îngeri, zburînd nevăzut deasupra preacuratului trup şi
deasupra cetei credincioşilor, au lovit cu orbire pe acei făcători de rău şi au
sfărîmat capetele multora de zidurile cetăţii; iar alţii, neştiind pe unde să
meargă, pipăiau zidurile şi căutau povăţuitori.
Atunci s-a întîmplat unuia din numărul preoţilor din legea
veche, anume Atonie, de a ieşit la drum. Acela, după ce norul s-a ridicat la
înălţime după dumnezeiasca rînduială şi pentru o mai mare minune, a văzut pe
Sfinţii Apostoli şi mulţimea credincioşilor cu lumînări şi cu cîntări de psalmi,
înconjurînd patul Preasfintei Născătoare de Dumnezeu, şi, umplîndu-se de
zavistie, a înnoit în sine vechea răutate asupra Domnului nostru Iisus Hristos,
şi a zis: "Acesta este trupul care a născut pe înşelătorul acela, care a stricat
legea părinţilor noştri! Vezi ce fel de cinste are? Şi, fiind tare cu trupul, de
mare mînie, s-a repezit cu sălbăticie şi a alergat spre pat, voind să răstoarne
la pămînt preacuratul trup al Preasfintei Fecioare Maria. Dar, cînd mîinile lui
cele îndrăzneţe s-au atins de pat, îndată au fost tăiate de sabia cea
nematerialnică a izbîndirii lui Dumnezeu de îngerul cel nevăzut, şi au rămas
lipite de pat; iar Atonie a căzut, răcnind şi văitîndu-se cu amar.
Dar, cunoscîndu-şi greşeala, se căia şi striga către
apostoli: "Miluiţi-mă pe mine, robii lui Hristos!" Sfîntul Apostol Petru,
poruncind să stea cu patul ce se purta, a zis lui Atonie: "Iată, ai luat ceea ce
ai căutat; deci, cunoaşte că Dumnezeul izbîndirilor este Domnul; dar a te
tămădui de răni noi nu putem, decît numai Domnul nostru, spre care voi v-aţi
sculat cu nedreptate, l-aţi prins şi l-aţi ucis. Acum nici El nu va voi să-ţi
dea tămăduire, dacă nu vei crede într-Însul mai întîi cu toată inima şi de nu
vei mărturisi cu gura că Iisus este adevăratul Mesia, Fiul lui Dumnezeu". Atonie
a strigat: "Cred că El este Mîntuitorul lumii Hristos, cel vestit de prooroci
mai-nainte! Noi şi mai-nainte l-am ştiut că El este Fiul lui Dumnezeu, dar din
zavistie, întunecîndu-ne cu răutate, n-am voit să mărturisim măririle lui
Dumnezeu, şi i-am rînduit cu nedreptate moarte. Dar El, cu puterea dumnezeirii
înviind a treia zi, ne-a umplut de ruşine pe noi, toţi urîtorii lui, pentru că
ne sîrguiam să ascundem Învierea Lui, dînd multă plată străjerilor; dar n-am
putut, fiindcă slava Lui a străbătut pretutindeni.
Atonie mărturisind acestea şi căindu-se de greşeala ce a
făcut cu îndrăzneală, Sfinţii Apostoli s-au bucurat împreună cu toţi
credincioşii, precum şi îngerii se bucură de păcătosul care se pocăieşte. Apoi
Petru a poruncit lui Atonie ca să lipească cu credinţă rănile mîinilor tăiate de
mîinile care erau atîrnate de pat şi să cheme numele Preasfintei Fecioare
Născătoare de Dumnezeu cu credinţă. Făcînd Atonie aceasta, îndată mîinile cele
tăiate s-au lipit la locurile lor şi s-au făcut sănătoase desăvîrşit, rămînînd
pe dînsele numai semnul tăierii ca o aţă roşie, care înconjura carnea de la
încheieturi. Atonie, căzînd înaintea patului, s-a închinat lui Hristos Dumnezeu,
Cel născut din Preacurata Fecioară, şi a fericit-o cu multe laude pe aceea care
L-a născut, aducînd pentru dînsa prooroceşti mărturii din Scriptură, precum şi
pentru Hristos singur, încît toţi se mirau foarte mult de vorbele acelea şi de
acea slăvită tămăduire a mîinilor lui Atonie, Šşi pentru cuvintele lui cele
înţelepte, grăite spre slava lui Hristos Dumnezeu şi spre lauda Preasfintei
Născătoare de Dumnezeu.
Atonie, intrînd în rînd cu Sfinţii Apostoli, a urmat
patului care se ducea la Ghetsimani. Asemenea şi cei ce erau orbiţi şi cîţi
şi-au cunoscut greşeala alergau cu pocăinţă, fiind duşi de povă-ţuitori la
Născătoarea de Dumnezeu, şi se atingeau cu credinţă de cinstitul pat; atunci
îndată cîştigau vederea ochilor lor trupeşti şi sufleteşti, că milostiva Maică a
tuturor, Preasfînta Stăpînă de obşte, precum în naşterea sa a făcut bucurie la
toată lumea, tot aşa şi în adormirea sa n-a voit să mîhnească pe nimeni, ci pe
toţi, deşi o vrăjmăşeau pe ea, i-a mîngîiat cu milostivire, cu darul şi cu
bunătatea sa, fiind Maica cea bună a bunului Împărat.
Sfinţii Apostoli cu toată mulţimea credincioşilor, ajungînd
la satul Ghetsimani, cînd au pus lîngă mormînt patul cu preasfîntul trup, atunci
s-a ridicat iar strigare de plîngere în popor, tînguin-du-se toţi pentru sărăcia
lor şi pentru lipsirea unei bunătăţi ca aceasta. Ei, căzînd la trupul
preasfintei Născătoare de Dumnezeu, îl cuprinseră, îl udau cu lacrimi şi îi
dădeau sărutarea cea mai de pe urmă; deci, abia spre seară l-au pus în mormînt
şi, punînd o piatră mare deasupra, nu se depărtau de la mormînt, fiind ţinuţi de
dragostea către Maica lui Dumnezeu. Sfinţii Apostoli au zăbovit în satul acela
trei zile, petrecînd lîngă mormîntul Preacuratei Fecioare, săvîrşind ziua şi
noaptea cîntări de psalmi.
În toată vremea aceea de trei zile, se auzeau în văzduh
preadulci glasuri de oşti cereşti cîntînd şi lăudînd pe Dumnezeu şi fericind pe
Maica lui Dumnezeu. Dar s-a întîmplat, după dumnezeiasca rînduială, ca Sfîntul
Toma, unul din apostoli, să nu se afle la preaslăvita îngropare a trupului cel
de Dumnezeu primitor al Preacuratei Fecioare, ci el a sosit a treia zi la
Ghetsimani. El se mîhnea şi se întrista foarte mult, că nu s-a învrednicit de
binecu-vîntarea şi de sărutarea cea mai de pe urmă a Preasfintei Fecioare Maria,
precum s-au învrednicit ceilalţi Sfinţi Apostoli. Nici s-a învrednicit să vadă
dumnezeiasca slavă, tainele lui Dumnezeu cele minunate, lucrările cele de la
adormirea ei şi petrecerea trupului care a fost, şi pe care ceilalţi s-au
învrednicit a o vedea, deci, plîngea mult de aceasta. Pentru aceea Sfinţilor
Apostoli le era jale de dînsul şi s-au sfătuit ca să deschidă mormîntul, ca
măcar astfel să vadă trupul Preacuratei Stăpîne Născătoare de Dumnezeu şi,
închinîndu-se aceluia şi sărutîndu-l, să primească răcorire de jalea sa şi
mîngîiere de mîhnirea sa.
Dar, cînd au prăvălit piatra şi au deschis mormîntul,
îndată s-au spăimîntat, pentru că au văzut mormîntul deşert, nefiind în el nimic
altceva decît numai cele de îngropare, şi din care ieşea mare mirosire de bună
mireasmă. Sfinţii stăteau şi se minunau şi nu pricepeau ce este aceasta! Deci,
sărutînd cu lacrimi şi cu cucerni-cie acea pînză cinstită şi curată ce rămăsese
în mormînt, s-au rugat împreună Domnului ca să li se descopere unde se află
cinstitul trup al Maicii Domnului. Spre seară, apostolii au şezut să-şi
întărească puţin trupurile cu hrană. Iar obiceiul mesei apostoleşti era
într-acest chip: între dînşii lăsau un loc gol, cu o pernă pe dînsul, iar pe
pernă, o bucată de pîine, locul acela era în cinstea Mîntui-torului Hristos.
După masă, sculîndu-se şi făcînd mulţumire, au luat acea
bucată de pîine ce era menită Domnului, şi au ridicat-o, slăvind numele cel mare
al Preasfintei Treimi, şi sfîrşeau cu această rugăciune: "Doamne, Iisuse
Hristoase, ajută-ne nouă!" Apoi mîncau bucata aceea de pîine ca o binecuvîntare
a Domnului. Astfel făceau Sfinţii Apostoli, nu numai cînd erau împreună, ci şi
fiecare făcea aşa unde se întîmpla. ŠAtunci ei adunîndu-se în Ghetsimani şi
mîncînd împreună, mintea şi vorba nu le era de altceva, decît numai pentru
aceasta, că n-au găsit în mormînt preasfîntul trup al Născătoarei de
Dumnezeu.
După sfîrşitul mesei, sculîndu-se şi începînd, după obicei,
să ridice bucata de pîine pusă în partea Domnului şi să slăvească pe Preasfînta
Treime, îndată s-a auzit un glas de cîntare îngerească. Ei, ridicîndu-şi ochii,
au văzut vie în văzduh pe Preacurata Fecioară Maica Domnului nostru, stînd cu
mulţime de îngeri şi strălucind cu negrăită slavă, şi a zis către dînşii:
"Bucuraţi-vă, căci eu sînt cu voi în toate zilele!" Atunci ei, umplîndu-se de
bucurie, în loc de "Doamne, Iisuse Hristoase", au strigat: "Preasfîntă
Născătoare de Dumnezeu, ajută-ne nouă!" De atunci Sfinţii Apostoli s-au
încredinţat despre aceasta şi toată Biserica a crezut astfel, că Preacurata
Născătoare de Dumnezeu a fost înviată a treia zi de Fiul şi Dumnezeul său, şi a
fost luată cu trupul la ceruri.
Deci, întorcîndu-se ei iarăşi la mormînt, au luat pînza cea
curată, care rămăsese spre mîngîierea celor scîrbiţi şi spre mărturia cea
adevărată a sculării din mormînt a Preasfintei Născătoare de Dumnezeu. Aceasta
s-a făcut, pentru că nu se cădea cortului vieţii să fie ţinut de moarte şi să
rămînă cu cealaltă făptură în stricăciunea pămîntului, ea care a născut din
nestricatul său trup pe Ziditorul făpturii. Şi s-a mai vădit prin această
minunată înălţare, că Dătătorul legii este împlinitorul legii celei date de El,
ca fiii să cinstească pe părinţii lor. Deci, ei au cinstit pe Maica Sa cea fără
de prihană ca pe Sine; căci precum Hristos singur a înviat cu slavă a treia zi,
tot aşa a luat-o şi pe ea la Sine în cele cereşti. Despre aceasta zicea mai
înainte şi dumnezeiescul David: Scoală-Te, Doamne, în odihna Ta, Tu şi
chivotul sfinţirii Tale. Astfel s-au împlinit prooroceştile cuvinte ale lui
David, în învierea Domnului şi a Preasfintei Născătoare de Dumnezeu; căci,
precum a fost mormîntul Fiului său tăiat în piatră, tot aşa a fost şi mormîn-tul
Maicii lui Dumnezeu, care se vede deşert şi închinat de credincioşi pînă
acum.
Aşa a binevoit dumnezeiasca rînduială, ca Sfîntul Toma să
nu fie la Adormirea Preacuratei Maicii Domnului, ca pentru dînsul să se deschidă
mormîntul şi să se încredinţeze Biserica despre învierea Preasfintei Născătoare,
căci şi mai-nainte, despre învierea lui Hristos, s-a încredinţat tot prin
necredinţa lui Toma. Astfel a fost adormirea Preacuratei şi Preabinecuvîntatei
Născătoare de Dumnezeu. Astfel a fost îngroparea trupului ei cel fără de
prihană. Astfel a fost încredinţarea despre slăvită învierea ei din mormînt şi
despre luarea trupului la ceruri. Sfinţii Apostoli, după săvîrşirea tuturor
acelor minuni şi taine ale lui Dumnezeu, s-au întors iarăşi purtaţi de nori,
fiecare în partea sa, unde propovăduiau cuvîntul.
Despre felul petrecerii Preasfintei Fecioare Născătoare de
Dumnezeu pe pămînt, a scris Sfîntul Ambrozie, zicînd: "Era Fecioară nu numai cu
trupul, dar şi cu duhul, smerită în inimă, înţelepţită în cuvinte, negrabnică la
grăire, totdeauna la citire, trează în osteneli, prea înţeleaptă în vorbire,
vorbind precum cu Dumnezeu, iar nu precum cu oamenii. Pe nimeni nu asuprea, ci
tuturor le dorea bunătăţi; nu s-a îngreţoşat niciodată de vreun om sărac, nici a
rîs de cineva, ci pe toate cele ce le vedea, le fericea. Nimic nu era în gura
ei, ceva într-acest fel, care să nu fie dar vărsat; era în toate lucrurile cele
fecioreşti, iar vederea ei era chip al desăvîrşirii celei dinlăuntru, era model
de milostivire şi de bunătate". Apoi ce fel era cu obiceiul ei cel preasfînt şi
cu chipul cel trupesc, aceasta se află astfel scris la Epifanie şi la Nichifor:
"Ea era în tot lucrul cinstită Šşi statornică. Grăind, foarte puţin şi numai ce
era de trebuinţă. Lesnicioasă spre a asculta, grăitoare de bine, dînd fiecăruia
cinstire; era măsurată la sfat, obişnuia totdeauna a vorbei cuviincios către
fiecare om, fără de rîs şi fără de tulburare, dar mai ales fără de mînie.
Vederea feţei ei era ca vederea grăuntelui de grîu; părul,
galben; ochii, ascuţiţi la vedere; iar luminile erau asemenea cu măslina.
Sprîncenele ei erau negre şi plecate; nasul, potrivit; buzele, ca floarea
trandafirului, pline de cuvinte dulci. Faţa, nici rotundă, nici scurtă, ci puţin
lungăreaţă. Mîinile şi degetele, lungi. În scurt, era împărtăşită de toată
măreţia; smerită, neprefăcîndu-şi faţa deloc, şi nici o moliciune nu avea cu
sine, ci totdeauna umilinţă aleasă. Hainele care le purta erau proaste, precum
le arăta şi sfîntul acoperămînt al preasfîntului ei cap. Şi ca să spun pe scurt:
în toate lucrurile ei era de faţă mult dar dumnezeiesc. Iar acum, sălăşluindu-se
în cele cereşti şi stînd de-a dreapta Scaunului lui Dumnezeu, în ce fel este, să
spună gurile îngerilor şi a arhanghelilor, cum şi duhurile şi sufletele
drepţilor, care stau înaintea ei. Deci, precum de vederea feţei lui Dumnezeu,
tot aşa şi de vederea feţei Preacuratei Născătoare de Dumnezeu săturîndu-se,
aceştia să grăiască pentru ea după vrednicie. Iar noi slăvim pe Tatăl, pe Fiul
şi pe Sfîntul Duh, pe un Dumnezeu în Treime, să ne închinăm ei cu osîrdie, ca
una ce este slăvită şi fericită de toate neamurile în veci. Amin".
Pentru toată viaţa din început a Preacuratei Născătoare de
Dumnezeu, s-a scris cîte o parte în celelalte praznice ale ei; la zămislire, la
naştere, la intrarea în Biserică, la Buna Vestire, la Naşterea lui Hristos şi la
Întîmpinare. Aici, după descrierea despre adormirea ei cea fără de moarte, spre
împlinirea istoriei celei despre ea, se adaugă şi aceasta: Cum şi unde a
petrecut Stăpîna noastră după Înălţarea lui Hristos?
Sfîntul Evanghelist Luca scrie în Faptele Apostolilor, că,
Domnul înălţîndu-Se la ceruri, ucenicii Lui s-au întors de la Muntele Eleonului
la Ierusalim, şi s-au suit în foişorul unde a fost Cina cea de Taină a lui
Hristos. Şi toţi aşteptau cu un suflet în rugăciuni şi în cereri, cu femeile şi
cu Maria, Maica lui Hristos, pe care, după ducerea Domnului de la dînşii, o
aveau ca pe o mîngîiere şi răcorire în mîhniri, întărire şi învăţătoare în
credinţă. Pentru că aceasta, toate cuvintele care le spunea şi toate faptele
cele minunate, începînd de la Buna Vestire cu zămislirea cea fără de sămînţă şi
naşterea cea fără de stricăciune a lui Hristos, cele ce se făceau în pruncia şi
în viaţa Lui mai înainte de botezul lui Ioan, toate acestea le spunea iubiţilor
ucenici ai Fiului Său. Şi, ca una ce avea de la Duhul Sfînt mai multă
descoperire pentru dumnezeirea Lui şi din vederea lucrurilor lui Hristos, îi
încredinţa pe dînşii prin spunerea cu de-amănuntul de toate faptele ce s-au
făcut cu dumnezeiasca putere, mai înainte pînă ce s-a arătat lumii, şi cu acelea
îi întărea în credinţa cea fără de îndoială.
Toţi se rugau în foişorul acela, aşteptînd venirea Duhului
Sfînt, pe Care a făgăduit Domnul că-L va trimite lor Tatăl, şi se pregăteau
înainte de primirea darurilor lui Hristos. După cele zece zile de la Înălţarea
Domnului, cînd s-a făcut pogorîrea Sfîntului Duh în chip de limbi de foc peste
Sfinţii Apostoli, la început Sfîntul Duh a stat peste Sfînta Fecioară Maria, în
care şi mai înainte îşi avea locuinţă plăcută şi iubită, şi totdeauna petrecea
nedepărtată. În vremea aceea a primit binecuvîntata Fecioară pe Duhul Sfînt, mai
mult decît pe toţi apostolii; căci, pe cît vasul se face mai mare, pe atît mai
multă apă încape în sine. Deoarece Preacurata Fecioară era vas al Sfîntului ŠDuh
mai mare decît toţi, pentru că este mai înaltă decît apostolii şi decît ceilalţi
sfinţi, precum îi cîntă Biserica, zicînd: "Cu adevărat eşti mai presus decît
toţi, Fecioară Curată!" Tot astfel darul Duhului Sfînt a încăput în sine mai
mult decît în toţi.
Petrecerea Preacuratei Fecioare era în casa Sfîntului Ioan
Cuvîntătorul de Dumnezeu, care era în cetatea Ierusalimului. Ea a rămas la el
din ceasul acela, cînd a zis Domnul pe cruce: Femeie, iată Fiul Tău! Iar
ucenicului: Iată Maica ta! Deci, ucenicul a luat-o întru ale sale şi
slujea ei ca maicii sale. Sfinţii Apostoli, după primirea Sfîntului Duh, nu s-au
risipit îndată prin lume, ci au petrecut mult în Ierusalim, precum este arătat
în Faptele Apostolilor. Acolo se scrie că, după uciderea Sfîntului Mucenic
Ştefan, era mare prigonire asupra Bisericii Ierusalimului. Toţi cei mai mici,
apostolii şi ceilalţi credincioşi, s-au risipit prin toate părţile Iudeei şi ale
Samariei, afară de apostolii cei mari; căci ei, deşi unii din ei se duceau
într-alte părţi, precum s-au dus în Samaria, Petru şi Ioan, acoperindu-se cu
rînduiala lui Dumnezeu, se ţineau pe lîngă Ierusalim, pînă la vreo zece ani de
la înălţarea Domnului, adică pînă la acea vreme, în care împăratul Irod şi-a pus
mîinile ca să facă rău unora din Biserică. Petru singur a tămăduit în Lida pe
Enea, slăbănog de opt ani, şi în Iope a înviat pe Tavita cea moartă.
În Chesaria a botezat pe Cornelie sutaşul şi în Antiohia a
întemeiat mai întîi scaunul arhieriei sale. Iacov, fratele lui Ioan, s-a dus în
Spania, însă iar s-a întors în Ierusalim, ca să slujească mai întîi la mîntuirea
seminţiilor lui Israel şi să întărească Biserica cea dintîi în Ierusalim, care
este maica tuturor Bisericilor, precum cîntă Cuviosul Damaschin, zicînd: "Tu ai
luat întîi iertarea păca-telor". Pe de altă parte Iacob dorea să vadă adeseori
pe Preacurata Fecioară, Maica Domnului, şi să audă de la dînsa cuvinte
dumnezeieşti. El o avea pe ea ca pe o moştenitoare a lui Hristos, Dumnezeul
nostru, şi, privind la cinstita şi sfînta ei faţă, ca la faţa lui Hristos şi
ascultînd cuvintele ei cele dulci, se umplea de negrăită bucurie duhovnicească.
Deci uitau toate amărăciunile şi primejdiile, iar inima lor se îndulcea din
limba cea curgătoare de miere a Preasfintei Născătoare de Dumnezeu. Pentru
aceea, mulţi din cei luminaţi de prin laturile cele depărtate alergau la
Ierusalim să vadă pe Maica lui Hristos Dumnezeu şi să-i asculte vorbirea ei cea
sfîntă. Căci, precum Mîntuitorul Hristos umplea cu slavă toate marginile
pămîntului, tot aşa şi Maica Lui cea fără prihană, pe toţi îi atrăgea la vederea
Ei, precum este arătat în scrisoarea Sfîntului Ignatie purtătorul de Dumnezeu,
pe care a scris-o în Antiohia, către Sfîntul Ioan Cuvîntătorul de Dumnezeu:
"Sînt multe femei la noi care doresc să vadă pe Maica lui
Hristos şi se sîrguiesc în toate zilele, că doar ar putea să călăto-rească la
voi, ca s-o cerceteze pe ea, şi să se atingă de pieptul ei, cel ce a hrănit cu
lapte pe Hristos, şi să se înştiinţeze de la dînsa pentru oarecare taine.
Aceasta, pentru că slava ei a străbătut pînă la noi, că ea, fiind Fecioară, este
Maica lui Dumnezeu plină de toate darurile şi de toate bunătăţile. Se mai spune
de dînsa, că în prigoniri şi în primejdii este veselă, în sărăcie şi în
neajunsuri nu se mîhneşte, spre cei ce îi fac rău nu se mînie, ci le face mai
mult bine, blîndă în lucrurile cele de bună întîmplare, milostivă spre cei
săraci, cărora le ajută pe cît poate, iar celor ce sînt vrăjmaşi ai credinţei
noastre, li se împotriveşte foarte mult. Iar dreptei noastre credinţe şi bunei
cucernicii este învăţătoare, asemenea şi tuturor credincioşilor povăţuitoare
spre lucrul cel bun. Pe cei smeriţi îi iubeşte mai mult şi singură este smerită
către toţi; astfel că toţi cei ce au văzut-o, o laudă. ŠCît de răbdătoare este
cînd învăţătorii şi fariseii rîd de dînsa. Nişte oameni vrednici de credinţă
ne-au spus că în Maria, Maica lui Iisus, firea omenească, pentru sfinţirea ei
cea multă, se vede că este asemenea cu firea îngerească. Lucrurile acestea care
se aud, au deşteptat în noi nemăsurata dorinţă, că doar am putea să vedem pe
acea minune cerească şi să admirăm pe această preasfîntă".
Într-altă scrisoare, Sfîntul Ignatie purtătorul de Dumnezeu
scrie către Sfîntul Ioan Cuvîntătorul de Dumnezeu: "Eu, dacă îmi va fi cu
putinţă, voi veni la tine, ca să văd pe credincioşii sfinţi care s-au adunat
acolo; dar mai ales să văd pe Maica lui Hristos, de care grăiesc că la toţi este
minunată, cinstită şi iubită şi toţi doresc să o vadă. Cine n-ar fi dorit s-o
vadă pe Sfînta Fecioară şi să vorbească cu aceea, care a născut pe Dumnezeul Cel
adevărat?" Din aceste scrisori se poate înţelege cît de multă dorinţă aveau
sfinţii, ca să vadă pe acea însufleţită sfinţenie a lui Dumnezeu, pe Preacurata
Fecioară Maria. Iar cei ce s-au învrednicit a o vedea, spuneau tuturor că sînt
fericiţi; căci cu adevărat, erau fericiţi ochii care o vedeau pe ea după Hristos
Mîntuitorul, şi fericite erau urechile care se învredniceau să audă cuvintele ei
cele grăitoare de Dumnezeu şi făcătoare de viaţă. O, cît de multă mîngîiere şi
dar luau unii ca aceia!
Pentru aceasta a lăsat Domnul nostru pe Preacurata Maica
Sa, ca să fie pe pămînt între cei vii, ca, prin a ei stare de faţă, cu sfatul,
cu învăţăturile şi cu rugăciunile cele calde către Fiul lui Dumnezeu, Biserica
creştină să se înmulţească, să se întărească, şi să primească îndrăznire, ca să
stea pentru Domnul său pînă la sînge. Fecioara Maria pe toţi îi întărea prin
mîngîierea Duhului Sfînt şi pentru toţi se ruga. Cînd Sfinţii Apostoli au fost
închişi în temniţă, ea a adus lui Dumnezeu rugăciune umilită pentru dînşii şi a
fost trimis îngerul Domnului la ei, de le-a deschis noaptea uşile temniţei şi
i-au scos. Cînd a fost dus la moarte Sfîntul Întîiul Mucenic şi Arhidiacon
Ştefan, ea îl urma de departe. Fiind el ucis cu pietre în Valea lui Iosafat,
lîngă pîrîul Chedrilor, ea, cu Sfîntul Ioan Cuvîntătorul de Dumnezeu, stătea pe
un deal, privind de departe la sfîrşitul lui. Deci, se ruga Domnului cu
dinadinsul pentru dînsul ca să-l întărească în pătimire şi să primească sufletul
lui în mîinile Sale. Cînd Sfîntul Apostol Pavel, înainte de creş-tinarea lui,
făcea rău Bisericii şi o prigonea, ea a vărsat atîtea rugăciuni calde către
Dumnezeu, încît l-a făcut din lup răpitor, mieluşel blînd; din vrăjmaş, apostol;
şi din prigonitor, ucenic şi învăţător a toată lumea.
Dar ce fel de faceri de bine n-a avut Biserica cea dintîi,
ca o fiică mică de la maica sa, adică de la Preacurata Născătoare de Dumnezeu?
Ce fel de daruri n-a scos, ca dintr-un izvor de-a puru-rea curgător, pînă ce
prin sîrguinţa aceea, şi cu darul hrănindu-se şi crescînd, a venit în măsura
vîrstei bărbăteşti! Biserica se întărise atît, încît nici de porţile iadului nu
era biruită. Acest lucru chiar şi Preasfînta Născătoare de Dumnezeu îl putea
vedea şi se umplea de bucurie, după ceea ce s-a zis de David: Maică ce se
veseleşte de fii... Deoarece în toate zilele vedea că se înmulţesc fiii
Bisericii; căci la începutul propovăduirii lui Petru trei mii de suflete au
crezut, apoi cinci mii, şi după aceea mulţi fără număr. Biserica lui Hristos se
înmulţea prin toată lumea, fiindcă cei ce se întorceau în Ierusalim de la
propovăduire, spuneau toate Preacuratei Maicii lui Dumnezeu. Ea, auzind, se
bucura cu duhul, şi dădea laudă Fiului şi Dumnezeului ei.
Cînd Irod a ridicat prigonire asupra Bisericii, pe Iacov
fratele lui Ioan, care se întoarse atunci din Spania, l-au ucis cu sabia. Apoi
l-au prins şi pe Petru şi l-au închis în temniţă, voind să-i facă Šşi lui
acelaşi lucru. Însă după acea minunată liberare din temniţă şi din legături a
lui Petru prin înger, a fost nevoie ca chiar cei mai mari apostoli să iasă din
Ierusalim faţă de cumplita prigonire din partea evreilor. Ei s-au risipit prin
toată lumea, după cum le căzuseră sorţii fiecăruia dintr-înşii în ce parte să se
ducă. Dar, mai înainte de despărţirea lor, au alcătuit Simbolul mărturisirii
credinţei, ca toţi să propovăduiască pretutindeni într-un singur fel şi să
sădească sfînta credinţă în Hristos. Drept aceea, s-a dus fiecare la sorţul său,
rămînînd în Ierusalim numai Sfîntul Iacob, rudenia Domnului după trup, care a
fost pus de Hristos, cel dintîi episcop în Ierusalim.
Într-acea vreme a ieşit din Ierusalim şi Sfîntul Ioan
Cuvîntă-torul de Dumnezeu, al cărei fiu era, pentru primejdiile care veneau de
la zavistnicii iudei. Ei s-au dat într-o parte, dînd loc mîniei, pînă ce a
încetat acea cumplită prigonire şi muncire. Dar ca să nu se arate că sînt
deşerţi, s-au dus în Efes, unde îi căzuse sorţul lui Ioan. Această ducere în
Efes a Preacuratei Maicii lui Dumnezeu cu Ioan, se încredinţează din aceasta; se
află o scrisoare a Sfîntului Ioan apostolul la al treilea sinod a toată lumea,
ce s-a ţinut în Efes contra lui Nestorie, către clerul din Constantinopol, în
care se scrie cuvintele aceste: "Nestorie, născocitorul de eresuri din cetatea
Efesului, în care a petrecut odată şi Sfîntul Ioan Cuvîn-tătorul de Dumnezeu şi
Sfînta Fecioară Maria, Născătoarea de Dumnezeu, fiind chemat la judecată de
Sfinţii Părinţi şi de episcopii sinodului, singur pe sine despărţindu-se şi
fiind tulburat de ştiinţa cea rea, n-a îndrăznit a veni la dînşii. Drept aceea,
după ce a fost chemat de trei ori, Sfîntul Sinod l-a osîndit cu dreaptă
judecată, dîndu-l jos din toată cinstea preoţească.
Din cuvintele acestea şi din scrisoarea în care se zice că
Ioan Cuvîntătorul de Dumnezeu şi Sfînta Fecioară Maria au petrecut odată în
cetatea Efesului, se poate şti că Maica Domnului s-a dus din Ierusalim cu
Cuvîntătorul de Dumnezeu şi a petrecut în Efes cîtăva vreme. Dar Preasfînta
Fecioară Maria n-a fost numai în Efes, ci şi în alte cetăţi şi ţări, cercetînd
pe cei luminaţi din nou. Astfel se povesteşte că ea a fost şi în Antiohia,
cercetînd pe Sfîntul Ignatie purtătorul de Dumnezeu, precum i se făgăduise prin
scrisoarea sa, zicînd: "Voi veni cu Ioan să te văd pe tine şi pe cei ce sînt cu
tine!" Se vorbeşte că a fost şi în Cipru, la Sfîntul Lazăr cel înviat a patra
zi, care era episcop acolo. Asemenea a fost şi la Muntele Athonului, pentru care
lucru Ştefan Monahul Sfetago-reanul scrie o istorisire ca aceasta:
După înălţarea la cer a Domnului nostru Iisus Hristos,
ucenicii fiind adunaţi în Sion, cu Maria, Maica lui Iisus, aşteptau pe
Mîntuitorul, precum le poruncise lor ca să nu se depărteze din Ierusalim, ci să
aştepte făgăduinţa Domnului. Ei au aruncat sorţi şi unde îi va cădea partea
fiecăruia dintr-înşii, acolo să propovă-duiască Evanghelia Domnului. Atunci
Preacurata a zis: "Voiesc ca şi eu să arunc sorţul meu cu voi, ca să nu fiu fără
de parte, şi să am partea pe care va voi Dumnezeu să mi-o dea". Ei au aruncat
sorţul cu cucernicie şi cu frică, după cuvîntul Maicii lui Dumnezeu, şi i-a
căzut sorţii pămîntul Ivirului. Preacurata Născătoare de Dumnezeu, primind cu
bucurie acea soartă, voia ca îndată să se ducă în ţara Ivirului, după primirea
cea în limbi de foc a Sfîntului Duh. Dar îngerul lui Dumnezeu i-a zis: "Să nu te
depărtezi acum din Ierusalim, ci să petreci aici pînă la o vreme, iar sorţul
care ţi-a căzut se va lumina în zilele din urmă şi stăpînirea ta va fi acolo;
deci, ai să te osteneşti, puţin după o vreme, în pămîntul în care va voi
Dumnezeu să te pună". Atunci Preacurata a petrecut în Ierusa-lim multă
vreme.
Lazăr cel înviat a patra zi era în insula Ciprului, pentru
că acolo se hirotonise arhiereu de Apostolul Varnava. El dorea cu multă dragoste
să vadă pe Preacurată Maica Domnului nostru, pe care nu o văzuse de demult, dar
nu îndrăznea să se ducă la Ierusalim de frica evreilor. Maica lui Dumnezeu,
înţelegînd aceasta, a scris o scrisoare către Lazăr, mîngîindu-l şi poruncindu-i
să trimită o corabie, cu care să vină la dînsul în Cipru, iar el să nu vină la
Ierusalim.
Lazăr, citind scrisoarea, s-a bucurat foarte mult şi s-a
minunat de atît de multă smerenie a ei. Apoi a trimis cu mare grabă la dînsa
corabie şi scrisoare. Apoi Preasfînta Maria, sculîndu-se, a intrat în corabie cu
Sfîntul Ioan, iubitul ucenic al lui Hristos, şi cu ceilalţi care le urmau lor cu
cucernicie, şi au început a călători spre Cipru. Deci, ridicîndu-se un vînt
potrivnic, a dus corabia tocmai la limanul Muntelui Athos, şi aceasta a fost
acea puţină osteneală a Preacuratei Născătoarei de Dumnezeu, care i s-a zis ei
de către înger. Muntele acela era pretutindeni plin de idoli, căci acolo era o
capişte mare şi o locuinţă a lui Apolon şi multe alte lucruri drăceşti se
săvîrşeau în locul acela. Deci, toţi elinii aveau pentru acel loc multă cinste,
pentru că era foarte ales, deoarece acolo venea toată lumea la închinăciune şi
fiecare îşi lua răspunsul la cele ce întreba de la ghicitorii de tot lucrul.
Cînd a sosit acolo Preasfînta Născătoare de Dumnezeu,
îndată s-a făcut printre toţi idolii o strigare şi un ţipet întru acest fel:
"Pogorîţi-vă la limanul lui Climent, şi primiţi pe Maria, Maica Domnului Iisus!"
Aceasta s-a făcut fiindcă diavolii erau siliţi de puterea lui Dumnezeu, de aceea
au vestit adevărul fără voie, precum a făcut altădată în latura gherghesenilor,
cei ce au strigat către Domnul: Ce este nouă şi Ţie, Iisuse Hristoase, Fiul
lui Dumnezeu? Ai venit aici, ca mai înainte de vreme să ne munceşti pe noi?
Poporul, auzind aceasta, s-a minunat şi au alergat cu toţii la malul mării, spre
limanul care s-a zis mai sus. Deci, văzînd corabia şi pe Maica lui Dumnezeu, au
luat-o pe ea cu cinste, şi la adunarea lor au întrebat-o cum a născut pe
Dumnezeu şi cu ce fel de nume. Ea, deschizîndu-şi dumnezeiasca sa gură, a
binevestit poporului cu de-a-mănuntul toate cele despre Hristos şi, toţi căzînd,
s-au închinat lui Dumnezeu Cel ce S-a născut dintr-însa; iar pe aceea care L-a
născut, au cinstit-o cu multe laude; deci, crezînd, s-au botezat, căci multe
minuni a făcut Maica lui Dumnezeu.
După botez, ea a pus poporului care s-a luminat din nou,
povăţuitor şi învăţător, pe unul din următorii săi, care a fost în corabie cu
Sfîntul Ioan, şi, bucurîndu-se cu duhul, a zis: "Acest loc este dat mie de la
Fiul lui Dumnezeu să-mi fie mie întru sorţi". Apoi a binecuvîntat poporul şi a
zis: "Darul lui Dumnezeu să petreacă în locul acesta şi la cei ce petrec aici cu
credinţă şi cu cucernicie şi păzesc poruncile Fiului şi Dumnezeului meu; iar
bunătăţile cele de trebuinţă spre petrecerea cea de pe pămînt, vor fi lor din
destul cu puţină osteneală. Deci, li se va pregăti lor viaţa cea cerească şi nu
va lipsi mila Fiului meu din locul acesta, pînă la sfîrşitul veacului; iar eu
voi fi folositoare locului acesta şi spre Dumnezeu caldă mijlocitoare pentru
dînşii!"
Acestea zicîndu-le, iarăşi a binecuvîntat poporul şi,
intrînd în corabie cu Ioan şi cu ceilalţi următori ai lor, au plecat la Cipru,
unde au găsit pe Lazăr în mare mîhnire, de vreme ce Maica lui Dumnezeu n-a ajuns
la dînsul mai degrab, temîndu-se să nu i se fi întîmplat ei pe mare vreo
împiedicare de valuri şi furtună; pentru că nimic nu ştia despre dumnezeiasca
rînduială ce se făcuse. Deci, venind Maica Šlui Dumnezeu, îndată i s-a schimbat
mîhnirea lui întru bucurie şi i-a adus lui daruri, un omofor şi nişte mînecuţe,
pe care singură le-a lucrat într-adins pentru dînsul. Deci, toate cîte se
făcuseră în Ierusalim şi în Muntele Atonului, i le-a spus lui, şi pentru toate
au mulţumit lui Dumnezeu. Petrecînd în Cipru multă vreme şi Biserica de acolo
mîngîind-o şi binecuvîntînd-o, iarăşi s-au suit în corabie şi s-au dus la
Ierusalim. Acestea le-a scris monahul Ştefan Atonitul despre străinătatea
Născătoarei de Dumnezeu.
Preacurata Fecioară, cercetînd laturile cele mai sus zise,
iarăşi s-a dus la Ierusalim, unde, petrecînd în casa cea de la Sion a lui Ioan,
a fost păzită de dreapta cea atotputernică a lui Dumnezeu de zavistnica şi
ucigaşa de Dumnezeu sinagogă a evreilor, care nu încetau a vrăjmăşui împotriva
Fiului lui Dumnezeu şi împotriva celor ce credeau într-însul. Dar nicidecum n-ar
fi putut suferi evreii ca să fie între cei vii Maica lui Hristos, ci cu totul ar
fi pierdut-o pe ea, dacă n-ar fi acoperit-o Dumnezeu cu o oarecare deosebită
purtare de grijă, astfel ca mîna necredincioşilor să nu se atingă de chivotul
lui Dumnezeu cel însufleţit; căci precum pe Fiul ei, Hristos Dumnezeul nostru,
în Nazaret, patria Lui, cînd toţi care erau în adunare, s-au umplut de mînie şi
L-au dus în vîrful muntelui ca să-L arunce jos, însă Hristos, trecînd prin
mijlocul lor, s-a dus. Astfel că evreii cei mincinoşi n-au putut să pună
chinuitoarele lor mîini pe Dînsul, nici să se atingă de Cel văzut, fiind
împiedicaţi şi opriţi de puterea cea nevăzută a lui Dumnezeu, că încă nu venise
ceasul Lui. Tot aşa a făcut Domnul şi pentru Preacurata Maica sa, căci a oprit
răutatea cea evreiască scornită de ei şi a stricat sfatul lor cel viclean pornit
împotriva ei; pentru că de multe ori voiau ei ca să prindă pe Maica Domnului şi
să o piardă sau să-i facă rău, dar nu puteau.
Deci, Preacurata Fecioară a petrecut în Ierusalim în
mijlocul atîtor urîtori şi vrăjmaşi ai săi, ca o oaie în mijlocul lupilor şi ca
un crin între spini, găsind adesea întru dreptate cuvintele strămo-şului său
David: Domnul este luminarea mea şi Mîntuitorul meu, de cine mă voi teme?
Domnul este scutitorul vieţii mele, de cine mă voi înfricoşa? De s-ar rîndui
asupra mea tabără, nu se va teme inima mea; de s-ar ridica asupra mea război,
spre Dînsul eu nădăjduiesc; de voi merge prin mijlocul umbrei morţii, nu mă voi
teme de rele, că Tu, Fiule şi Dumnezeul meu, eşti cu mine...
Apoi a venit la dînsa spre cercetare şi închinăciune şi
Sfîntul Dionisie Areopagitul, cel luminat în Atena de Sfîntul Apostol Pavel, şi
a petrecut nedepărtat de dînsul trei ani, avînd mare dorinţă să vadă pe Maica
lui Dumnezeu. După trei ani de la luminarea sa, mergînd într-adins cu
binecuvîntarea învăţătorului său, Apostolul Pavel, şi văzînd pe cea dorită, s-a
umplut de multă mîngîiere duhovnicească, încît singur despre aceasta o spune în
scrisoarea sa către Sfîntul Apostol Pavel, scriind astfel: "Vai, necredincios
lucru mi-a fost mie, mărturisesc înaintea lui Dumnezeu, o povăţuitorule şi
începătorul nostru cel preaales! Că afară de Dumnezeul Cel Preaînalt, să fie
ceva plin de dumnezeieştile puteri şi de darurile cele minunate, nimeni din
oameni nu poate, să o ajungă cu mintea pe aceea, pe care am văzut-o şi am
înţeles-o eu cu ochii, nu numai cei sufleteşti, ci şi cu cei trupeşti; pentru că
am văzut cu ochii pe cea cu chip dumnezeiesc şi mai sfîntă decît toate duhurile
cereşti, pe Maica lui Iisus Hristos, Domnul nostru, pe care mi-a dăruit-o mie a
o vedea darul lui Dumnezeu şi cinstea vîrfu-rilor apostolilor, asemenea şi darul
cel nespus al singurei Milostive Fecioare şi Preacuratei.
Mărturisesc înaintea lui Dumnezeu cel Atotputernic, iarăşi
şi iarăşi, şi înaintea darului cel mîntuitor şi înaintea Preaslăvitei Cinstitei
Fecioare Maria, că, pe cînd era cu Sfîntul Ioan Evanghelistul, petrecînd în trup
şi strălucind la cer ca un soare, am intrat înaintea feţei celei cu chip
dumnezeiesc a Preasfintei Fecioare, atît de mare şi nemăsurată dumnezeiască
rază, nu numai m-a strălucit din afară, dar şi înlăuntru mai mult m-a luminat şi
m-a umplut de atîtea preaminunate şi felurite aromate cu bună mirosire, încît
nici trupul meu cel neputincios, nici duhul n-a putut suferi unele ca acele
semne atît de mari şi începături ale fericirii şi slavei celei veşnice. Inima
mea şi duhul meu au slăbit de slavă şi de dumnezeieştile daruri.
Mărturisesc cu Dumnezeu, Care a petrecut în preacinstitul
şi feciorescul pîntece, că, de nu mi-ar fi fost mie dumnezeieştile Tale
învăţături şi legi, în pomenire şi în mintea cea luminată, aş fi înţeles-o pe ea
că este adevărat Dumnezeu, şi aş fi cinstit-o pe ea cu închinăciunea care se
cuvine unuia adevăratului Dumnezeu. Căci nici o slavă şi cinste mai mare nu
poate să fie ajunsă de mintea oamenilor celor preamăriţi de Dumnezeu, precum a
fost acea fericire pe care am gustat-o eu nevrednicul, învrednicindu-mă în acea
vreme şi făcîndu-mă atunci foarte fericit. Mulţumesc Celui Preaînalt şi
Preabunului meu Dumnezeu, dumnezeieştii Fecioare şi preasfîntului Apostol Ioan,
asemenea şi ţie, începătorului Bisericii care dănţuieşte, celui ce o facere de
bine ca aceasta cu milostenie mi-ai arătat mie".
Aceasta este scrisoarea Sfîntului Dionisie, din care este
destul a vedea şi a înţelege ce fel de dar dumnezeiesc avea preacinstita faţă a
Preacuratei Stăpînei noastre, petrecînd pe pămînt. Deci cei ce o vedeau pe ea în
trup, se luminau cu sufletele şi se îndulceau cu inimile de multă bucurie
duhovnicească. Căci mulţi alergau la ea de pretutindeni din cei noi luminaţi;
iar ea, ca o adevărată Maică, pe toţi îi primea întocmai cu nefăţărnicie şi pe
toţi îi miluia cu darul său. Celor bolnavi le dădea tămăduiri; neputincioşilor,
sănătate; celor mîhniţi, mîngîiere, şi tuturor de obşte, întărire în credinţă;
neîndoire în nădejde, îndulcire în dragostea cea dumnezeiască, iar păcătoşilor,
îndreptare.
Preacurata Fecioară, vieţuind în casa lui Ioan, ieşea
adeseori spre a cerceta locurile acelea, pe care preaiubitul său Fiu şi Dumnezeu
le-a sfinţit cu urmele preasfintelor Sale picioare şi le-a pecetluit cu vărsarea
sîngelui Său. Cerceta şi Betleemul, unde S-a născut dintr-însa negrăit,
păzindu-i nevătămată fecioria ei. Mai ales înconjura acele locuri unde Domnul
nostru a pătimit de voie şi le uda cu lacrimile sale, din dragostea cea de
maică, plîngînd şi zicînd: "Aici a fost bătut preaiubitul meu Fiu! Aici a fost
încununat cu cunună de spini! Aici a ieşit purtînd Crucea şi aici a fost
răstignit!" Apoi, ajungînd la Sfîntul Mormînt şi umplîndu-se de negrăită
veselie, grăia cu lacrimi de bucurie: "Aici, fiind îngropat cu trupul Hristos, a
înviat a treia zi cu preaslăvire!"
Se scrie şi aceasta, că oarecare din iudeii zavistnici au
spus arhiereilor şi cărturarilor că Maria, Maica lui Iisus, iese în toate zilele
la Golgota şi la Mormîntul în care a fost pus Iisus, Fiul ei, îşi pleacă
genunchii, plînge şi cădeşte Mormîntul cu tămîie, iar ei au pus păzitori, ca pe
nimeni din creştini să nu-i lase să se apropie acolo. De unde este arătat, că
dintr-acea vreme s-a început acel dreptcredincios obicei între credincioşii
creştini, ca să cerceteze Sfintele Locuri şi să se închine Domnului Hristos
Dumnezeu, Care a voit a pătimi pentru noi de voie. Căci începătura acelui obicei
a fost însăşi Născătoarea de Dumnezeu, căreia i-au urmat şi celelalte sfinte
femei şi bărbaţi. Drept aceea de la arhiereii şi cărturarii care încă suflau cu
îngrozire şi cu ucidere, se pusese pază, ca să nu lase pe nimeni să se apropie
de Mormîntul lui Iisus şi pe însăşi Maria, Maica Lui, să o ucidă; dar Dumnezeu a
orbit ochii păzitorilor, ca să nu vadă venirea Mariei la Mormîntul lui
Hristos.
Deci, de cîte ori mergea acolo, după obiceiul său,
preabine-cuvîntata Fecioară, păzitorii nu puteau deloc s-o vadă, nici pe cei ce
erau cu ea. După o vreme îndelungată, păzitorii, ducîndu-se de la Mormînt, au
spus cu jurămînt arhiereilor şi cărturarilor, că pe nimeni n-au văzut venind la
Mormîntul lui Iisus. Preasfînta Maria mai mergea încă şi la Muntele Eleonului,
de pe care Domnul nostru S-a înălţat la ceruri şi acolo, plecîndu-şi genunchii,
săruta urmele lui Hristos, care de preasfintele Lui picioare s-au închipuit
acolo pe piatră. Ea se ruga către Fiul său cu multă plîngere, ca să binevoiască
s-o ia şi pe Ea la sine; pentru că mai mult decît Sfîntul Pavel, fără de
asemănare, dorea Fecioara să se dezlege şi să petreacă cu Hristos.
Adeseori zicea cuvintele lui David: "Cînd voi veni şi mă
voi arăta feţei Domnului? Lacrimile mele s-au făcut mie pîine ziua şi
noaptea. Cînd voi vedea pe Fiul meu cel preaiubit? Cînd voi veni către cel
ce şade de-a dreapta lui Dumnezeu Tatăl? Cînd voi sta înaintea Scaunului slavei
Lui? Cînd mă voi sătura de vederea feţei Lui? O, preadulcele meu Fiu, acum este
vremea să te milostiveşti spre Sion! Acum este vremea să mă miluieşti pe mine,
Maica Ta, din valea plîngerii a acestei lumi, pe aceea care, pînă la atîta
nevedere a preasfintei feţei Tale, mă tînguiesc. Scoate de acum sufletul meu din
trup ca din temniţă, căci în ce chip doreşte cerbul izvoarele apelor, tot aşa
doreşte sufletul meu de Tine, Dumnezeule, ca să mă satur, cînd mi se va arăta
slava Ta".
Sfînta Fecioară se obişnuise ca uneori să întîrzie în
Muntele Eleonului, căci lîngă muntele acela era satul care se numeşte Ghetsimani
şi lîngă el, sub munte, o grădină cu saduri, din care Zevedei avea puţină
cîştigare, şi care era moştenirea Sfîntului Ioan Cuvîntătorul de Dumnezeu.
Într-acea grădină, Domnul nostru, mai înainte de patima Sa cea de voie, se ruga
şi asuda faţa cu sînge, şezînd în genunchi înaintea Tatălui ceresc. Deci,
într-acea grădină, după aceea, şi Preacurata Maica Lui, în acelaşi loc vărsa
rugăciu-nile sale cele fierbinţi, asemenea şezînd în genunchi şi udînd cu
lacrimi faţa sa şi acel loc. Acolo a fost mîngîiată de înger cu vestirea de la
Dumnezeu a grabnicei ei mutări la ceruri.
Acolo s-a făcut de două ori arătare îngerească Preacuratei
Născătoare de Dumnezeu, mai înainte de sfîrşitul ei, după mărturia lui Gheorghe
Chedrin, istoricul grec; adică mai înainte cu 15 zile de adormirea ei; apoi mai
înainte cu trei zile, cînd a luat de la înger acea stîlpare de lemn de finic din
Rai, pe care a dus-o Sfîntul Ioan Cuvîntătorul de Dumnezeu.
În ştire să fie şi aceasta, că praznicul Adormirii
Preasfintei Fecioare Născătoare de Dumnezeu este aşezat în 15 zile ale lunii lui
august, ca să se prăznuiască cu toată cinstea, de pe vremea împărăţiei
dreptcredinciosului împărat grec Mauriciu. Drept aceea, prăznuim cu bucurie
preaslăvita ei mutare de pe pămînt la cer şi slăvim pe Cel ce S-a născut
dintr-însa şi Care a luat-o la cer cu slavă, pe Hristos Dumnezeul nostru, Cel ce
împreună cu Tatăl şi cu Sfîntul Duh este slăvit în veci. Amin.
*
Unii, precum Meliton, episcopul Sardelor, scriu că şi
Sfîntul Ioan Cuvîntătorul de Dumnezeu, mai înainte de Adormirea Preasfintei
Născătoare de Dumnezeu, se dusese la Efes şi de acolo a fost adus de nor, precum
au fost aduşi înainte şi ceilalţi apostoli şi au venit la îngroparea Maicii lui
Dumnezeu. Iar ceilalţi, de care povestesc Metafrast şi Sofronie cu neîndoire,
spun că Sfîntul Ioan nu se depărta de Maica cea dăruită cu darul de Dumnezeu, al
cărei fiu era din încredinţarea lui Hristos, ci îi slujea ei întotdeauna, ca un
adevărat fiu pe maica sa, avînd-o în casa sa pînă la fericitul ei sfîrşit. El se
ducea uneori pentru puţină vreme în cetăţile de primprejur, precum s-a pomenit
mai sus, adică se ducea cu Petru în Samaria, şi aceasta o făcea după bunăvoinţa
şi binecuvîntarea Maicii lui Dumnezeu, dar îndată se întorcea iarăşi la dînsa în
Ierusalim. Pînă să se întoarcă el, slujba Preacuratei Fecioare o împlinea
Sfîntul Iacov, ruda Domnului, cel ce întotdeauna petrecea în Ierusalim la
scaunul său. După povestirea oarecărora, şi Sfîntul Ioan Cuvîntătorul de
Dumnezeu, ca şi ceilalţi apostoli, a fost răpit de nor, şi aceasta s-a făcut
dintr-o cetate mai apropiată.
Acestea s-au spus pentru a şti unde şi cum a petrecut
Preasfînta Fecioară Născătoare de Dumnezeu după înălţarea Domnului. Deci, pentru
cinstita ei adormire, citeşte precum este scris cuvîntul mai înainte.
*
Pentru anii Preacuratei Fecioare Născătoare de Dumnezeu,
cît a petrecut pe pămînt, şi în care an a murit, multă neîntocmire este între
scriitorii bisericeşti de istorii şi de hronografuri.
Eusebiu, episcopul Cezareei Palestinei, scriitorul istoriei
bisericeşti, şi apoi de la dînsul şi sinaxarele lunilor - al Moscovei, al
Kievului şi al Azovului -, povestesc că Adormirea Preasfintei Fecioare Maria s-a
întîmplat în anul al 48-lea de la întruparea lui Dumnezeu Cuvîntul, şi în al
15-lea de la Înălţarea Lui. Ea a vieţuit pe pămînt 63 de ani. Sinaxarele lunilor
numără aceşti ani astfel: A născut pe Domnul nostru Iisus Hristos în al 15-lea
an al vîrstei Sale. După răstignirea şi înălţarea Domnului la cer a petrecut în
casa Sfîntului Ioan Cuvîntătorul de Dumnezeu 15 ani, şi a murit în anul 48 de la
naşterea lui Hristos, pe vremea împărăţiei lui Claudie Cezarul. Astfel că toţi
anii vieţii ei au fost 63.
Nichifor Calist, în a doua carte a sa, în capitolul 3,
aduce pe Sfîntul Apostol Evod, unul din cei 70, care a fost întîiul episcop în
Antiohia după marele Apostol Petru, şi spune că, adormirea Preacuratei Fecioare
a fost în anul 44 de la întruparea lui Hristos; iar toţi anii vîrstei ei sînt
59. Nichifor scrie numărul anilor lui Evod astfel: De trei ani Preacurata
Născătoare de Dumnezeu s-a dus în templu şi acolo a petrecut 11 ani în sfînta
sfintelor. Apoi s-a dat de preoţi lui Iosif spre pază, la care a petrecut 4 luni
şi a luat buna-vestire cea de bucurie de la îngerul Gavriil. A născut pe Domnul
Hristos în anul al 15-lea al vîrstei sale, în 25 ale lunii Decembrie; după aceea
a petrecut 33 de ani, în care Cuvîntul cel mai înainte de veci şi Fiul ei,
petrecea pe pămînt. După pătimirea de voie, învierea şi înălţarea Domnului, a
şezut în casa lui Ioan 11 ani. Astfel toţi anii vieţii ei adunaţi sînt 59.
Aceste cuvinte ale lui Evod adunîndu-le Nichifor, pe a sa înţelegere le pune în
cartea a 2-a, în capitolul 21, spunînd că Preacurata Fecioară s-a mutat în al
60-lea an al vîrstei sale.
Ipolit spune că Preacurata Fecioară a petrecut după
pătimirea Domnului Hristos 9 ani şi s-a mutat în al 43-lea an de la întruparea
Domnului, iar toţi anii vieţii ei ar fi 58.
Meliton, episcopul Sardelor, a scris că, în anul 22 după
Înălţarea Domnului, Preasfînta Fecioară Maria a trecut de la cele pămînteşti la
cele cereşti, în anul 58 de la întrupare, iar de la naşterea sa în anul 69.
Sfîntul Epifanie şi cu Gheorghe Chedrin scriu asemenea, că
Preacurata Fecioară, după înălţarea Domnului, a petrecut 24 de ani, iar toţi
anii ei au fost 62, neajungînd 23 de zile pînă la 62 de ani, pentru că s-a
născut în septembrie, în opt zile, şi s-a mutat în 14 zile ale lunii August.
După această numărare a lui Epifanie şi a lui Chedrin, Preacurata Fecioară s-a
mutat în anul 57 de la întru-parea lui Dumnezeu Cuvîntul, la sfîrşitul lui
Claudie şi la începutul împărăţiei lui Nero.
Sfîntul Andrei Ierusalimiteanul, arhiepiscopul Egiptului,
ase-menea şi Sfîntul Simeon Metafrast, nu numără anii vieţii Preasfintei
Născătoare de Dumnezeu, ci numai aminteşte că Adormirea Preasfintei Fecioare
Maria s-a făcut la adînci bătrîneţi. Cu aceştia se uneşte şi Meletie Atenianul,
istoric bisericesc.
Să nu ne mirăm de această neîntocmire a acestor mulţi
scrii-tori pentru anii vieţii Preasfintei Născătoare de Dumnezeu, pentru că în
acele vremi se afla prigonire cumplită asupra Bisericii, şi nu era vreme de
scrierea cărţilor, cu de-amănuntul, de numărarea anilor şi de faptele
bisericeşti; pentru că atunci credinţa lui Hristos nu se răspîndea prin
scripturi, ci prin propovăduire cu gura şi cu nevoinţe muceniceşti. Deşi atunci
erau scriitori de cărţi, dar aceia în scurtă vreme se sfîrşeau muceniceşte şi
cărţile lor se ardeau de către păgînii prigonitori. Pentru aceasta să se ţină
cine va voi, de oricare scriitor şi numărător de anii Preasfintei Născătoare de
Dumnezeu.
Deci, este cu putinţă a socoti că mai vrednică este istoria
acelora care au scris mai tîrziu despre anii vieţii Preasfintei Născătoare de
Dumnezeu şi au zis că la adînci bătrîneţi a trecut la viaţa cea neîmbătrînită.
Socoteşte aceasta de aici: la Adormirea Preasfintei Născătoare de Dumnezeu, în
timpul îngropării trupului ei cel curat şi primitor de Dumnezeu, a fost cu
Sfinţii Apostoli şi Sfîntul Dionisie Areopagitul, iar Dionisie s-a întors la
Hristos în Atena de Sfîntul Apostol Pavel, în anul 52 de la întruparea
Cuvîntului lui, după adevărata urmare a celor vrednici de credinţă scriitori de
istorii şi de ani.
Deci, dacă Preacurata Fecioară s-a mutat, după Ipolit, în
anul 43 de la întruparea lui Hristos, după Evod în anul 44, sau după Eusebiu şi
sinaxarele lunilor în anul 48, apoi cum putea să fie Sfîntul Dionisie la
adormirea ei cea mai de pe urmă în anul 52, cînd el s-a întors spre Hristos.
Deci, Preacurata Fecioară s-a mutat mai tîrziu, după întoarcerea lui Dionisie.
Acest sfînt a fost la adormirea ei cu ceilalţi Sfinţi Apostoli şi bărbaţi
apostoleşti.
Mai mult, nu se cuvine a ispiti şi-a iscodi tainele acelea,
pentru care Dumnezeu n-a voit să le arate tuturor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu