Sf. Ioan de Kronstadt despre prostia si otrava mortala a pacatului. DE CE S-A INTRUPAT HRISTOS? INTELEGEM SI PRETUIM, OARE, JERTFA SA?
Caderea
in pacat si urmarile ei. Diavolul – pricinuitorul pacatului. Insemnatatea
Jertfei de pe Golgota si a Tainei Impartasaniei in lucrarea proniatoare a
mantuirii oamenilor (I)
“In orice om, chiar
daca este intelept, se afla si multa prostie, si uneori prostie dezgustatoare. Pazeste-te
in fiecare clipa, omule, de prostia ta. Aceasta preamare prostie este pacatul:
de la el vine toata vatamarea.
Caderea primilor oameni
si a intregului neam omenesc a fost adanca, larga, pierzatoare si
infricosatoare prin urmarile sale – prin pierderea acelor daruri de
viata datatoare de care omul s-a lipsit dupa cadere si prin acele roade
infricosatoare pe care le-a nascut pacatul, ca urmare a despartirii de Dumnezeu
– Izvorul vietii.
Pacatul este otrava
atotspurcata, omoratoare, cat se poate de chinuitoare si totodata amagitoare a
satanei, care ucide sufletul si trupul pe veci,
care cufunda in intunericul cel dinafara, care desparte sufletul pe veci de
Dumnezeu. De aceasta otrava curăţă numai Sangele lui Hristos. Via
pe care a sadit-o Domnul. Domnul astepta de la ea ciorchini dulci, iar ea, via,
s-a preschimbat in spini. Cununa de spini de pe capul Mantuitorului
insemneaza spinii pacatelor, de care s-a umplut omenirea.
O, pacat, pacat! Cat
esti de pierzator! Tu ai facut straina de Dumnezeu lumea pe care El a
zidit-o din nefiinta.
In lume era, si lumea
printr-Insul s-a facut, si lumea pe Dansul nu L-a cunoscut. Intru ale
Sale a venit, si ai Sai pe Dansul nu L-au primit; iar cati L-au primit pe
Dansul, le-a dat lor stapanire ca sa se faca fii ai lui Dumnezeu, celor ce
cred intru numele Lui, cari nu din sange, nici din pofta trupeasca, nici din
pofta barbateasca, ci de la Dumnezeu s-au nascut (Ioan
1, 10-13).
In ce sta puterea
nelegiuirii, preamarea nebunie de bunavoie, nerecunostinta si
nenorocirea primilor oameni? In aceea ca ei L-au
schimbat pe Dumnezeu pentru faptura, dragostea catre Facatorul pentru
daruirea fata de faptura vicleana, preasfanta unire nestricacioasa cu
Facatorul pentru necurata, vicleana, reaua si stricacioasa unire cu fapturile.
Cel ce iubeste pe tata
sau pe mama (sau pe fiu sau pe fiica) mai mult decat pe Mine, nu este vrednic
de Mine (Matei 10, 37).
Sa iubesti pe Domnul
Dumnezeul tau cu toata inima ta si cu tot sufletul tau si cu tot cugetul tau,
si pe aproapele tau ca pe tine insuti (Matei 22, 37).
Din clipa neascultarii
de porunca lui Dumnezeu in rai, omul a cazut de sloboda sa voie din
iubirea lui Dumnezeu si si-a mutat dragostea pervertita asupra lui insusi(iubirea
de sine, egoismul) si asupra lucrurilor pamantesti, s-a
imbracat cu totul in inselarea vrajmasului si a intors asupra sa aceasta
inselare, s-a lasat inselat de intelegerea/ ratiunea sa, cazand de la
intelegerea [ratiunea] dumnezeiasca – a cazut in mii de inselari, in
inselarea tuturor desfatarilor pamantesti, si in inima lui nu a mai ramas loc
pentru Dumnezeu, pe Care trebuie a-L iubi (cu toata inima) cu toata
fiinta, a-L proslavi, Caruia trebuie a-I multumi, pe Care trebuie a-L cinsti
prin jertfe placute Lui, ca semn de multumita si recunostinta.
Daca ati inviat
impreuna cu Hristos, cele de sus cautati, unde este Hristos sezand de-a dreapta
Tatalui (Coloseni 3,1).
Pentru a intelege pe
deplin cuvintele acestea trebuie sa ne amintim ca omul, prin pacat, a
cazut cu totul de la Dumnezeu si s-a facut in intregime pamantesc,
lumesc, iar nu al lui Dumnezeu, nu duhovnicesc, nu ceresc, asa cum trebuie
sa fie, s-a facut rob al nebuniei, desertaciunii si stricaciunii, si nu
numai ca nu s-a tulburat de aceasta stare a sa, ci s-a desfatat (ca si acum),
la pocainta n-a gandit si nu a recunoscut ca are neaparata nevoie de ea, asa
cum nici acum nu recunosc aceasta scriitorii trufasi si indeobste oamenii
trufasi, care au uitat ca suntviermi, si nu oameni (Psalmi 21,6), pamant
si cenusa.
Inselandu-se cu rodul
oprit in rai, Adam si Eva au lasat mostenire pierzatoare, inselatoare
neamului omenesc – toata inselaciunea si minciuna pamanteasca, toata
desertaciunea,toata nebunia pacatului, si inainte de toate insasi
femeia a fost facuta obiect al inselaciunii, poftei si batjocoririi de catre
barbatii nelegiuiti! O, ce adanc si in ce necuratie a cazut femeia, fosta
fecioara! Cum umbla prin necuratiile si poftele ei barbatii inversunati spre
parte femeiasca! Si apoi, fiecare om, afara de cei alesi si cu cuget
bun, a preschimbat in inselare si impatimire toate cele pamantesti ale sale - insasi
viata a preschimbat-o in toata patima si s-a facut pentru sine insusi
obiect si scop al patimilor de tot felul. Intunecime vesnica, daca
Domnul nu va lumina ochii inimii. O! Jalnica vietate este omul, intru inceput
daruit de Facator cu libertate, chip si asemanare, si pus imparat al tuturor
fapturilor nerationale, care in multe privinte sunt mai rationale si mai pe
potriva menirii lor decat omul. Dumnezeu S-a indepartat din inimile
omenesti si nu imparateste in ele, fiindca in ele imparateste duhul viclean a
toata inselarea si instrainarea de Ziditor – satana; omul s-a facut atelier al
diavolului, laborator al railor draci, care cladesc in el toata inselaciunea,
tot raul.
Hristos Rascumparatorul
a venit pe pamant tocmai pentru a smulge pe om din aceasta inselare pierzatoare
si a reaseza in el chipul lui Dumnezeu si asemanarea lui Dumnezeu si a-l face
faptura noua si a-l uni iarasi cu Dumnezeu. Si sfintii
au atins telul asemanarii cu Dumnezeu prin credinta, dragoste, osteneli,
smerenie, ascultare, rugaciuni necurmate. Slava lui Dumnezeu pentru toate!
(…) Infricosator,
neinchipuit de stricata e firea oamenilor cu pacate de tot felul, pacate de
care si sa vorbesti e rusinos si dureros si infricosator. Noi, preotii-duhovnici,
stim asta mai mult decat oricare altul, si mai ales aceia dintre noi care prin
apropierea si mangaierea duhovniceasca si impreuna-patimirea lor, prin credinta
lor fierbinte si nefatarnicia fata de bolile duhovnicesti ale fiilor lor
duhovnicesti si-au castigat increderea lor. O,
cum bolesc de pacate aceste simple si nefatarnice suflete ale pacatosilor si
pacatoaselor, si cum au nevoie de impreuna-patimirea noastra, de sfat, de doftoricire
si de milostivirea dumnezeiasca! Nu este grozavie si uraciune a pacatului in
care omul sa nu fi cazut. (…)
Dumnezeule! Dar ce
inseamna asta? Pana unde a cazut omul? Si acestia sunt
oameni simpli: iar cei invatati si educati, cei bogati, de neam, cad si au
cazut inca si mai rau, cu toata educatia lor – facand rusine barbatii intre ei.
Vechii imparati pagani erau impatimiti dupa baieti frumosi si isi implineau cu
ei pofta trupeasca. Acelasi lucru l-au facut si unii dregatori de rang inalt.
Sfantul Andrei, nebunul pentru Hristos, l-a vadit deslusit de aceasta pe un
dregator de la curte. Nu degeaba un pustnic, nevoitor inalt, adunand o
data pe frati si vorbind cu ei despre saracia si nevoia sufleteasca si despre
patrunderea scarnaviei pacatului in firea omeneasca, spre sfarsit a grait:
„Fratilor, sa ne
rugam si sa plangem cu totii!”, si
toti au varsat lacrimi de zdrobire a inimii.
Oare nu va simtiti in starea celui care a pierdut
ceva, in starea omului care s-a pierdut? Dar in ce sta pierderea aceasta? – Intr-un lucru foarte insemnat: ati
pierdut in voi ceea ce era pus in chip fiintial in firea noastra, ati pierdut
asemanarea cu Dumnezeu, iar deseori si chipul lui Dumnezeu, pe care l-ati
stricat, l-ati schimonosit, l-ati pangarit. Deci, cautati mai repede
aceasta drahma pierduta.
Vrajmasul diavol, care a inselat pe Adam si Eva prin
pomul oprit, insala pana acum pe toti oamenii cu toate impatimirile
lumii si vietii – cu mancarea, cu bautura, cu patima desfatarii trupesti si
celelalte patimi. Iata cat de largi si adanci sunt
urmarile pacatului!
A se infrana de la
patimi au deosebita nevoie viitorii soti, fiindca patimile trec, odata cu
nasterea, si la copii si li se impartasesc, asa incat copiii devin astfel
mostenitori atat ai patimilor parintilor, cat si ai bolilor acestora (de
pilda sifilisul). O, mostenire a pacatului, mostenire de plans!
Cat de scarbos este
pacatul, oricare ar fi el, pentru Domnul Cel Atotsfant! El e o uraciune, care
desparte de Dansul sufletul care pacatuieste.
Socotiti-va pe voi
morti a fi pacatului si vii lui Dumnezeu intru HristosI Iisus, Domnul nostru (Romani
6, 11).
Putoarea pacatului,
primita de om in ei din nestiinta, neprevedere si deprindere in tinerete,
ramane in suflet si in madularele trupesti pana in anii maturitatii, iar
cateodata pana la batranete, si indeobste toata viata. Adu-ti
aminte si fereste-te!
Sa mori pentru
pacat spre a via pentru Dumnezeu. Cat de nimicnice,
stricacioase, necurate si pierzatoare sunt nazuintele tale, omule! Ele despart
de Dumnezeu sufletul, cufunda sufletul in stricaciune si in moarte, il orbesc,
il arunca in robie rusinoasa – in nebunie! Vai inimii! Pe crucea mintii si
inimii sa nazuim si sa ne rastignim impreuna cu Hristos, Cel care pentru noi
S-a rastignit. Amin.
Viata noastra e
incercare necurmata prin mijlocirea imprejurarilor lumesti si a ciocnirilor cu
oamenii – ca sa se arate masura in care suntem aplecati cu sufletul si inima
spre credinta, nadejde si dragoste catre Dumnezeu, Facatorul nostru, si
dragoste catre aproapele, si masura in care suntem aplecati spre pacat si
feluritele patimi trupesti ale vietii, altfel spus spre ascultarea de diavol,
care lucreaza prin patimile trupesti si inselarile lumii. Fericit cel
care va pricepe aceasta adanca sarcina a sa si va merge cu pas nesovaielnic
spre Dumnezeu, biruind incercarile venite din partea trupului si lumii,
luptandu-se cu lumea si cu stapanitorul acestei lumi, ce ne inseala
fara incetare prin pofta trupului, pofta ochilor si trufia vietii. Sfintii
bineplacuti ai lui Dumnezeu, viata lor, ne slujesc drept pilda si indrumar in
viata noastra.
Domnul
a marit pe om peste toate fapturile pamantesti, zidindu-l dupa chipul si
asemanarea Sa, cu suflet intelegator si fara moarte, pe care nici dupa
infricosata lui cadere in scarnavia si stricaciunea pacatului si mortii El nu
l-a parasit, si cu osebire l-a mangaiat si l-a miluit, trimitand spre curatirea
lui pe Fiul Sau Cel Unul-Nascut. Ca pe
Fiul Unul-Nascut curatire L-ai trimis Bunule, in lume, vesteste
sfantul imnograf al Bisericii.
Cati vrajmasi nu are
omul cazut, robit! — Propriul trup viclean, multpatimas; diavolul, care
privegheaza si vicleneste ca sa ne dea pierzarii; lumea preacurvara si
pacatoasa, dimpreuna cu toate naravurile si inselarile viclene, cu toata
desertaciunea si nestatornicia sa. In fiecare clipa este primejdie din
partea pacatului, primejdia pierderii sufletului si trupului.
In fiecare clipa
trebuie sa stam de straja, sa luptam cu pacatul si cu vrajmasul: sa
priveghem si sa postim, sa ne rugam si sa cugetam la Dumnezeu, sa
plangem pentru noi insine si pentru ceilalti care pier neincetat si
pretutindeni, caci
pretutindeni cursele vrajmasului sunt intinse spre pierzare, pretutindeni
vaneaza pe cel necercat vanatorul viclean, nu sta degeaba nici o clipa. Privegheaza,
suflete, roaga-te, lupta-te, scapa de cursele vrajmasului.
”Pana cand aveti
lumina, credeti in lumina, ca sa nu va cuprinda intunericul” (Ioan
12, 36).
Infricosate sunt aceste
din urma cuvinte. Domnul ii preintampina pe iudei sa lase necredinta, orbirea,
viclenia si hula lor impotriva lui Dumnezeu si sa creada in El, Lumina Cea
Neinserata, Ce lumineaza pe tot omul – altminteri se vor face prada
si mancare satanei, care racneste ca un leu. Cumplit e sa fii
inghitit de acest sarpe, de acest chit al intregului iad. Paziti-va,
frati si surori, si slujiti cu osardie Domnului, pana ce sunteti vii si puteti
face ce vreti cu voi insiva.
Otrava nenumaratelor
pacate a imbolnavit toata fiinta omului,
sufletul si trupul, si totdeauna cauta sa se tainuiasca de om, sa isi
ascunda uratenia, chipul sau slut, ca omul sa nu o urasca si sa nu
simta fata de ea dezgust si ura; ea linguseste pururea pe om, se infatiseaza
intr-un chip placut, atragator, si cere sa fie ascultata si satisfacuta ca
si cum aceasta i s-ar datora (vulpea!).
Dumnezeu l-a marit pe
om, zidindu-l dupa chipul si asemanarea Sa, iar vrajmasul, hulitorul si
amagitorul, se straduieste neincetat sa-l spurce, sa il nimiceasca prin ganduri
nevrednice si hule. Blestematul!
De toate necazurile si
intristarile ne-a izbavit si ne izbaveste Domnul nostru Iisus Hristos, si noi
Ii multumim pentru aceasta din toata inima noastra. Dar ce grabnic ne
impresoara vrajmasul cu necazuri aduse asupra noastra fara veste, nu se stie de
unde, mai ales prin oameni rai si vicleni sau prin intamplari neprevazute.
Slava Tie, Celui ce pazesti viata noastra de intristari si de necazuri!
[...]
Vrajmasul nu
dormiteaza: ziua si noaptea, in somn si aievea el ne atrage la pacat si
hraneste in sufletul nostru toate patimile omoratoare de suflet. Privegheaza,
omule, rastigneste patimile trupesti, mai ales rasfatarea pantecelui si toate
pacatele trupesti.
O lume de inchipuiri, o
lume de iluzii cladeste pentru noi in fiecare noapte vrajmasul nostru cel
netrupesc, si precum cand suntem treji ne cladeste in fiecare zi o lume
de inchipuiri, asa si in vis. Ziua si noaptea e omul sub vraja vrajmasilor
netrupesti. Sa ne izbaveasca de dansii Domnul!
Cat de mult ne
impartasim prin simturile trupesti de lucrurile vazute! Cu vederea, de
pilda, ii fixam pe trecatori, fetele, mersul, costumele lor, si deseori ne
lasam atrasi in chip pacatos; indeobste, intrebuintam toate simturile noastre
intr-un chip patimas, prin toate simturile se straduie vrajmasul sa departeze
de Dumnezeu inimile noastre. Vai noua! Este nevoie de lupta statornica, de
priveghere statornica, altfel pacatul cel prea ticalos ne va robi si ne va face
slugile sale. Doamne, ajuta-ne noua, pentru Numele Tau! Doamne al
puterilor, fii cu noi!
Izbaveste-ma de
sporirea sataniceasca. Diavolul sarguieste,
sarguieste ceva de necrezut sa-l vaneze pe om ca sa il piarda pe vecie, iar
oamenii dormiteaza, stau in nelucrare si dorm in desertaciunea lor lumeasca
Sarguiti, dar,
sarguiti, crestinilor, sa mantuiti sufletele voastre, cat aveti vreme, cat mai
asteapta si indelung rabda Domnul, si cat nu s-au zavorat portile Imparatiei
cerurilor. Au venit fecioarele cele nebune, zicand: Doamne,
deschide noua, si le va raspunde Stapanul: Plecati de la Mine!
nu va cunosc pe voi! (Matei 25, 11-12). Si cum grabeste Domnul
a mantui sufletele celor credinciosi, cu luare-aminte si pregatiti! In orice
ceas, in orice minut grabeste si trimite toate mijloacele de trebuinta.
Domnul ma paste, si
nimic nu-mi va lipsi. In locul pasunii, acolo m-a salasluit, la apa odihnei m-a
hranit, sufletul meu l-a intors, povatuitu-ma pe cararile dreptatii, pentru
numele Lui (Psalmi 22, 1-3).
O, grabiti-va,
dar, crestinilor, catre mantuire!
Vrajmasul mantuirii
noastre ramane, iata, de aproape opt mii de ani credincios sistemului
sau viclean, pierzator, ca sa vaneze oamenii spre pierzare prin toate
smintelile si patimile. Si pe cati, pe cati oameni
lipsiti de prevedere si de credinta, trufasi, vicleni si rai nu i-a pierdut si
nu i-a surpat in iad, oameni din toate popoarele, limbile, starile, varstele,
barbati si femei deopotriva, cat de larg este botul lui de foc, cu care
inghite pe necredinciosi!
Vrajmasul, care l-a
inselat pe Adam si prin inselare si-a primit stapanirea asupra lui, l-a lipsit
de stapanirea asupra naturii si s-a declarat pe sine stapanitor al
acestui veac; iar la inceput stapanitor al acestui veac si domn al
tuturor fapturilor vazute fusese pus de catre Dumnezeu omul, asa incat
nici focul nu putea sa il arda, nici apa sa-l inece, nici fiarele sa-l vatame,
nici vreo otrava sa-i faca stricaciune; iar cand s-a dat pe sine inselaciunii
vrajmasului, a dat vrajmasului si stapanirea sa. De
aceea fermecatorii si vrajitorii, prin lucrarea puterii potrivnice si cu
ingaduinta lui Dumnezeu, fac unele minuni, stapanind fiarele salbatice si
intrand fara vatamare in foc si apa, precum Ianis si Iamvris, ce
s-au impotrivit lui Moisi, si precum Simon magul, care s-a ridicat asupra
Apostolului Petru.
Esti biruit de
vrajmasul cel viclean? Biruie-l si tu; ti
s-au dat puteri, si s-a dat tot harul ajutator si impreuna-lucrator pentru a
birui asupra vrajmasului: fii credincios, nu dormi, nu slabi, ci incordeaza-ti
toate puterile. Celui ce biruieste, voi da lui sa sada cu Mine pe tronul Meu (Apocalipsa
3,21). O, simplitate a inimii! O, credinta necugetatoare de viclesug!
Sa pazesti curatia si
pacea sufletului tau ca pe lumina ochilor, sa nu dai sminteala piciorului tau.Toata
impatimirea pamanteasca, a acestei vieti, este de la diavolul. Indata s-o
lepezi si s-o dispretuiesti, ca sa dobandesti pe Hristos intru nemurire.
Prin caderea sa, omul a
alunecat si s-a abatut foarte departe la stanga, indepartandu-se de Dumnezeu,
Datatorul de viata, pierzand dreptatea si viata si mostenind viclenia
vrajmasului, desertaciunea lui, impatimirea de stricaciune, rautatea, trufia,
zavistia si moartea; pentru ca omul sa fie indreptat trebuia facuta
calea intoarsa, iar asta nu putea s-o faca fara voia aparte, atotputernica, a
lui Dumnezeu, fara rascumpararea prin Mielul lui Dumnezeu, Cel Drept, Cel fara
de pacat, Dumnezeu-Omul; trebuia sa recapete dreptatea si sfintenia
pierduta, insa diavolul a pus in asa chip stapanire pe jertfa sa, ca fara o
rascumparare pe masura, desavarsita, prin dreptatea vesnica si nesfarsita, nu a
putut si nu a vrut sa inapoieze jertfa sa lui Dumnezeu-Ziditorul si, dupa
dreptatea lui Dumnezeu, omul a fost dator sa patimeasca sute si mii de ani,
pana ce a venit pe pamant Izbavitorul neamului omenesc ca sa plineasca toata
dreptatea, sa patimeasca pentru cei nedrepti si sa moara pentru ei, sa calce
moartea si sa invie din morti, daruindu-le tuturor invierea. Iata ce
vrajmas puternic ne tinea in legaturile mortii!
Nesfarsit de pretios
este in noi principiul duhovnicesc — sufletul nemuritor, zidit dupa chipul si
asemanarea lui Dumnezeu, intelegator [rational], iubitor, liber, fara de
moarte, simplu dupa fiinta, necompus,nedespartit: insa pacatul,
nascocit de diavol, l-a strambat si l-a schimonosit, l-a dedublat in chip
nefiresc, a intors gandurile si alipirea si dragostea lui catre faptura in
locul Ziditorului, l-a intors de la dragostea fata de Inceputul sau dintai,
Chipul sau dintai, Viata sa dintai, l-a atras la incepatorul raului si
intunericului – diavolul – a semanat in el ganduri desarte si mincinoase,
nazuinte si simtaminte patimase si desarte, impatimiri fata de fapturi, a
abatut ochii lui de la nestricaciune si i-a intors catre stricaciune, de la cer
catre pamant, de la rai catre locul de surghiun. Omul are neaparata
nevoie cazut fiind sa se ridice, ratacit fiind sa se intoarca la calea cea adevarata,
dintru inceput, surpat in intuneric fiind sa se intoarca la lumina,
prabusit intru stricaciune sa se intoarca la viata, aruncat in robie sa se
intoarca la libertatea cea dinainte a duhului. Toate acestea le face in noi
Domnul Iisus Hristos prin puterea Duhului Sfant si de viata Facator; toate
acestea le-au infaptuit in viata lor pamanteasca Sfintii Apostoli si toti
sfintii pe calea credintei, pocaintei, cuvantului lui Dumnezeu, a
dispretuirii lumii preacurvare, desarte, pe calea cugetarii duhovnicesti, a
luptei neincetate cu pacatul in toate felurile lui, prin rugaciune, milostenie,
prin omorarea trupului cu patimile si poftele.
Te slavesc pe Tine,
Parinte, Doamne al cerului si al pamantului… (Matei
11, 25). Cand Mantuitorul lumii, Domnul nostru Iisus Hristos, a voit,
dupa nesfarsita Sa bunatate, sa implineasca la sfarsitul veacurilor sfatul cel
mai inainte de veci cu privire la mantuirea neamului omenesc care pierea din
pricina pacatului si sa afle drahma imparateasca pierduta, sa caute oaia
pierduta din turma Sa cuvantatoare, atunci, luand asupra Sa chipul
omenesc si imbracandu-Se in intregul om de la Duhul Sfant si din Maria
Fecioara, El si-a ales ca ajutoare Siesi, marii Sale lucrari, ucenici
si apostoli simpli, pescari cu indeletnicirea, si prin ei a aratat in fapt ca
lucrarea mantuirii noastre nu atarna de nobletea, de invatatura lumeasca sau de
desarta intelepciune pamanteasca, ci este numai lucrarea lui Dumnezeu,
lucrarea bunatatii Lui, intelepciunii Lui, puterii si milostivirii Lui. Cele
neintelepte ale lumii Dumnezeu a ales, ca pe cei intelepti sa-i rusineze si asa
mai departe (I Corinteni 1, 27-29).
Firea omeneasca este
alcatuita in chip minunat, dupa chipul lui Dumnezeu, si pentru
rezidirea ei era nevoie de un mijloc suprafiresc precum intruparea Fiului lui
Dumnezeu: viata Lui pe pamant, minunile Lui fara numar, invatatura Lui
dumnezeiasca, patimile, moartea si invierea Lui. - Chipul
dumnezeiesc cazut, ce pretuieste mai mult decat intreaga lume, a fost
pricina acestei purtari de grija suprafiresti a lui Dumnezeu . Oare
pricep aceasta oamenii? Putini inteleg si pretuiesc, drept
care multi si traiesc in chip nevrednic, cum nimeresc, parca la intamplare,
necugetand la telul cel inalt al chemarii crestine, vietuind in desertaciunea
tuturor impatimirilor.
Neaparata nevoie de
inomenirea si moartea dupa trup a Fiului lui Dumnezeu si aratarea dreptatii lui
Dumnezeu spre mantuirea neamului omenesc cazut in moarte sunt
infatisate cel mai limpede in cuvintele Apostolului Pavel catre evrei:
De vreme ce s-au facut
partasi copiii (toti urmasii cazuti ai lui Adam) trupului
si sangelui, si El asemenea S-a impartasit acelorasi, ca prin moarte sa
surpe pe cel ce are stapanirea mortii, adica pe diavolul, si sa izbaveasca
pe aceia care cu frica mortii toata viata in robie erau supusi: Caci,
intr-adevar, nu firea ingerilor a luat, ci samanta lui Avraam a luat (Evrei
2,14-17).
Asta este o lectie
pentru tolstoieni si pentru toti intelectualii lipsiti de minte, care dau prea
multa insemnatate ratiunii omenesti oarbe.
Mare e omul atunci cand
implineste poruncile lui Dumnezeu si e prieten al lui Dumnezeu, precum a grait
Domnul ucenicilor Sai: Voi prietenii Mei sunteti, de veti face cate va
poruncesc Eu voua(Ioan 15, 14), si Avraam prieten al lui Dumnezeu
s-a chemat (Iacov 2, 23); el e dumnezeiesc si invrednicit de cele mai
mari cinstiri din partea lui Dumnezeu si de Imparatia cea netrecatoare.Nimicnic
si jalnic e insa, fara minte si prost, supus tuturor nenorocirilor, tuturor
patimilor urate si prostesti, atunci cand nu vrea sa se supuna legii lui
Dumnezeu si sa plineasca sfintele si fericitele, de viata datatoarele porunci
dumnezeiesti.
Omul a fost cinstit de
Dumnezeu, chiar la facerea sa, cu cinstire mare, fiind facut dupa chipul si
asemanarea lui Dumnezeu si pus imparat peste toate fapturile pamantesti,
primind fagaduinta nemuririi pentru pazirea poruncilor dumnezeiesti, si inca a
unor porunci atat de usoare! — Dar neluarea-aminte la sine, iubirea de placere,
dorinta de a-si insusi cinstea cuvenita numai lui Dumnezeu si nesupunerea
fata de porunca Facatorului au rasturnat viata omului cu susul in jos, in
dreapta lui pedepsire. Dar minunat e planul cel dinainte de veci al Facatorului
pentru mantuirea omului cazut: in sfatul Preabunei si Preainteleptei
Treimi, Care a zidit toate, era randuita rascumpararea omului cazut in pacat,
in blestem si in moarte prin intruparea si inomenirea Unuia din Treime
– a Fiului lui Dumnezeu; prin vietuirea Lui pe pamant, si
implinirea de catre El a tuturor poruncilor lui Dumnezeu pana la moartea pe
cruce, si invierea biruitoare dimpreuna cu slavita inaltare si pogorarea
Duhului in chipul limbilor de foc. Slava lui Dumnezeu pentru toate!
Necontenit ma umple de
minunare preabuna, preainteleapta randuiala dumnezeiasca a mantuirii sufletelor
omenesti, facute dupa chipul si asemanarea lui Dumnezeu Celui Preabun,
Preaintelept, Vesnic, chiar de la inceputul neamului omenesc pana acum si pana
la sfarsitul veacului. Luati aminte si patrundeti ce s-a facut si ce se
face de catre Dumnezeu in vederea acestei taine mari, a iubirii de oameni,
chiar de la inceputul caderii primilor oameni in pacat, blestem si moarte,
chiar de la prima departare a lor de Dansul. Cata grija pentru mantuirea
oamenilor, ce minunata fagaduinta cu privire la samanta femeii ce avea
sa sfarame capul sarpelui! Cata purtare de grija fata de semintia
cea aleasa – Avraam, Isaac, Iacov, Noe, pentru toti patriarhii poporului ales,
ca si pentru popor! Ce minunata pronie, cate minuni in pustie (la scoaterea
din Egipt), in vremea judecatorilor, in vremea imparatilor poporului ales!
Cate pedepse parintesti din partea Domnului Dumnezeu pentru poporul tare de
cerbice, calcator de lege, cate robii cumplite; cate pieiri de nevinovati
inaintea lui Dumnezeu! Iar feluritele popoare inchinatoare la idoli – cum au
slujit ca bice ale lui Dumnezeu pentru pedepsirea evreilor, cum au fost ele
insele zdrobite mai apoi de dreapta judecata a lui Dumnezeu! Iar in Noul
Testament — aratarea arhanghelului catre Zaharia, nasterea
Inainte-Mergatorului, Buna-Vestire a Pururea-Fecioarei si nasterea
Mantuitorului lumii!
Prin pacat noi am
pierdut asemanarea cu Dumnezeu, dupa Care am fost ziditi, si ne-am facut
straini de El, lipsiti de impartasirea Lui. EI Insusi bine a voit a Se
asemana noua, a Se face om, fara a inceta sa fie Dumnezeu, ca sa ne faca
asemenea cu El, S-a nascut din Maica, Fecioara curata, fara de barbat si de la
Duhul Sfant. O, minune a minunilor!
Ce a facut
pentru noi Domnul ca Mantuitor al nostru, cum S-a cheltuit pe Sine, ce cazna a
primit pentru pacatele lumii — El Insusi pentru noi toti! Iar noi ce am facut?
Nici sa gandeasca, nici
sa-si inchipuie n-a putut nimeni dintre cei neluminati cu lumina Evangheliei
lui Hristos ca Dumnezeu asa a iubit neamul omenesc cel cazut,
incat pe Fiul Sau Cel Unul-Nascut L-a dat noua pentru a noastra mantuire —
pentru invatatura, pentru facerea de minuni, pentru intemeierea Bisericii si
tainelor, pentru patimile cele de voie, moartea si invierea si inaltarea la
cer, ca sa trimita Duhul Sfant. Da multumita, cutremura-te, omule!
Eu sunt usa: cel
care va intra prin Mine, acela se va mantui, si
celelalte (Ioan 10, 9). Hristos e usa cea gandita. Unde da ea? – In rai, in
Imparatia cerurilor, prin credinta in Hristos, Rascumparatorul si Mantuitorul,
in Biserica Lui, singura mantuitoare, careia i s-a incredintat invatatura cea
adevarata a lui Hristos, tainele cele de mantuire si calauzirea pastorilor. Fara
Hristos, fara Biserica nu este alta usa catre Imparatia cerurilor. Cei cazuti
din credinta in Hristos, cazuti de la Biserica, vor pieri de nu se vor intoarce
si nu se vor pocai.
Pentru moartea cea
rascumparatoare a Dumnezeu-Omului pentru lume, intreaga lume fiinteaza si va
fiinta in toti vecii pentru aceasta clipa de moarte fara vina, rascumparatoare;
indelung rabda Domnul tuturor nelegiuitilor, hulitorilor de Dumnezeu,
vanzatorilor credintei si Bisericii, pentru aceasta clipa; iadul nu si-a
deschis inca botul sau cel infricosat ca sa inghita pe cei nepocaiti, precum
s-a zis: Duceti-va de la Mine, blestematilor, in focul cel vesnic…
si vor merge acestia in munca vesnica… (Matei 41-46).
Iar intrupandu-Se
Cuvantul, a pierdut pacatul cel prea rau (Irmosul
primei Cantari din Canonul Invierii, glas 2, Octoih). Dar iata o spusa minunata
din canonul Sfantului Inainte-Mergator:
In rau ai
cufundat oarecand, preaintelepte Botezatorule, pe adancul cel ce ineaca
prin har potopul a toata calcarea de lege: ci rogu-te, fericite, usuca raurile
gresalelor mele cu dumnezeiasca solirea ta.
Adancul dreptatii,
sfintenia ei si milostivirii lui Dumnezeu! Hristos Dumnezeu, patimind
si murind pentru noi si inviind, a inecat cu Harul Sau toata calcarea de
lege a neamului omenesc, cat a crezut in El. — Ce gand veselitor
pentru noi pacatosii, ce nadejde in meritele lui Hristos! — El poate cu
un singur cuvant sa inece toate pacatele noastre si sa le arunce in adancul
marii. Satana a fost si e pricina adancului tuturor pacatelor omenesti, chiar
daca oamenii sunt si ei vinovati de ele prin nepocairea lor (pocaiti-va!). Domnul
nimiceste toata intinaciunea pacatelor. Slava dreptatii si milostivirii
Lui!
Este o Fiinta fara de
inceput, Personala, al Carei nume este Fiintarea (Eu sunt Cel ce
este) si Care nu poate sa nu fiinteze. Tocmai Ea a dat fiinta si
existenta tuturor lucrurilor din lume, si insasi lumea a primit de la Ea fiinta
sa. Ea a adus la fiinta toate fiintele prin cuvant, doar prin cuvant: sa
se faca lumina, si s-a facut lumina; sa se faca tarie prin mijlocul apei, si
s-a facut (Facere 1, 3 si 6); si asa mai departe, pana ce tot ce era
dinainte randuit in hotararea Facatorului a venit in starea sa si la fiintarea
sa statornica. Aceasta Fiinta personala, fara de inceput, pe Care noi o numim
Dumnezeu, a putut da omului o a doua fiintare Oorala atunci cand acesta a
pierdut-o de buna voie, si ii uumit-o in Sfanta Evanghelie a doua fiintare
(Matei 19, 28). Daruirea celei de-a doua fiintari omului a fost insa foarte
scump dobandita: ea a fost cumparata cu pretul infioratoarelor patimiri ale
Dumnezeu-Omului, Facatorului, si izvorata pe cruce prin Sangele si moartea Lui. Nu
cu argint sau cu aur care se strica v-ati izbavit de petrecerea voastra cea
desarta, care era de la parinti data, ci cu scumpul Sange al lui Hristos, ca al
unui miel nevinovat si nespurcat (Petru 1,18-19). Oare
pretuim noi aceasta jertfa a lui Hristos?
Doamne, ma minunez in
fata maretiei lucrurilor Tale din imparatia harului si din imparatia
naturii zidite de Tine; ma minunez in fata nemasuratei Tale dreptati si
intelepciuni, de faptul ca Tu, ingaduind iubitei Tale zidiri cuvantatoare
(omului) sa cada adanc si sa fie pradata si amagita si batjocorita de sarpele
cel ucigas de oameni, bine ai voit a-l rascumpara si a-l reaseza in chip mai
presus de fire, Insuti intrupandu-Te si inomenindu-Te si alegand ca
unealta a intruparii pe Buna, Preacurata Fecioara, pe care o ai aratat
aparatoare si mijlocitoare a tuturor dreptcredinciosilor crestini. Ingerii se
mira de pogoramantul Tau, de purtarea Ta de grija, de bunatatea si
intelepciunea Ta.
De m-ar fi parasit
bunatatea lui Dumnezeu, as fi ramas om vechi, cu totul in pacatele incepute din
tinerete si continuate in parte pana acum, si as fi fost cu totul bezna si
intuneric, necuratie si putoare. Iar acum, bunatatea
lui Dumnezeu neincetat ma curata, ma sfinteste, ma innoieste, ma
bineinmiresmeaza si ma impodobeste. Slava Domnului pentru toate!”
(din: Sfantul Ioan de Kronstadt,“Spicul viu. Ganduri despre calea
mantuitoare”, Editura Sophia, Bucuresti, 2002)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu