Ultima
vineri din Postul Mare este numită Vinerea Paştelui, Vinerea Patimilor, Vinerea
Neagră, Vinerea Seacă sau Vinerea Mare. Astăzi este ziua în care Hristos a fost
răstignit şi a murit pe cruce pentru răscumpărarea neamului omenesc de sub
jugul păcatului strămoşesc. Din acest motiv, Vinerea Mare este zi de post
negru.
Ultima vineri din Postul Mare este numită Vinerea Paştilor, Vinerea Patimilor, Vinerea Neagră, Vinerea Seacă sau Vinerea Mare. Conotaţiile legate de aceste denumiri sunt date de ceea ce se întâmplă în această zi: se numeşte Vinerea Paştilor, pentru că este ultima vineri dinaintea Paştelui; Vinerea Patimilor, deoarece în această zi a pătimit şi a fost răstignit Iisus Hristos; Vinerea Seacă, pentru că cei mai mulţi români au obiceiul de a posti post negru. Adică nu mănâncă şi nu beau nimic toată ziua. Mai este numită Vinerea Mare pentru că este ultima vineri din Săptămâna Mare.
Ultima vineri din Postul Mare este numită Vinerea Paştilor, Vinerea Patimilor, Vinerea Neagră, Vinerea Seacă sau Vinerea Mare. Conotaţiile legate de aceste denumiri sunt date de ceea ce se întâmplă în această zi: se numeşte Vinerea Paştilor, pentru că este ultima vineri dinaintea Paştelui; Vinerea Patimilor, deoarece în această zi a pătimit şi a fost răstignit Iisus Hristos; Vinerea Seacă, pentru că cei mai mulţi români au obiceiul de a posti post negru. Adică nu mănâncă şi nu beau nimic toată ziua. Mai este numită Vinerea Mare pentru că este ultima vineri din Săptămâna Mare.
Scoaterea Epitafului
În Sfânta şi Marea Vineri se
face pomenirea Sfintelor şi Mântuitoarelor şi înfricoşătoarelor Patimi ale
Domnului şi Dumnezeului şi Mântuitorului nostru Iisus Hristos: scuipările,
lovirile peste faţă, palmele, insultele, batjocurile, haina de porfiră,
trestia, buretele, oţetul, piroanele, suliţa şi, înainte de toate, crucea şi
moartea pe care le-a primit de bunăvoie pentru noi. Se mai face pomenire de
mărturisirea mântuitoare făcută pe cruce de tâlharul recunoscător, care a fost
răstignit împreună cu El. Patimile Mântuitorului impun, de asemenea, o serie de
slujbe speciale, deosebit de impresionante. Slujbele din această zi cuprind:
Denia de Joi seara (în timpul căreia se citesc „cele douăsprezece Evanghelii“
care vorbesc despre Pătimirile Domnului), Ceasurile împărăteşti (de vineri
dimineaţa), Vecernia (în timpul căreia se face şi „Punerea în mormânt“ sau
scoaterea Epitafului în mijlocul bisericii, spre închinare) şi Pavecerniţa.
Este o zi aliturgică în bisericile ortodoxe, o zi în care, în respectul faţă de
Patimile Domnului, nu se oficiază Sfânta Liturghie. Slujbele încep cu Ceasurile
împărăteşti, care se citesc doar în ajunurile marilor sărbători (Crăciun,
Bobotează etc.). După Ceasurile împărăteşti se face Vecernia zilei următoare,
în timpul căreia, într-un anumit moment, numit Stihoavnă, se scoate Sfântul Aer
sau Sfântul Epitaf - o bucată de pânză pe care este zugrăvită pogorârea în
mormânt a Mântuitorului. Sfântul Epitaf, aşezat pe o masă în mijlocul
bisericii, în faţa crucii, stă înconjurat de lumânări şi cu Evanghelia
deasupra. Credincioşii trec prin faţa lui, îngenunchează de trei ori şi sărută
picioarele Mântuitorului. Apoi credincioşii trec pe sub această masă pe care
este aşezat Sfântul Aer, reflectând în plan simbolic pogorârea în mormânt. Toate cântările din Vinerea Patimilor arată
răutăţile păcatului lumii căzute în păcat: trădarea lui Iuda, frica prea mare a
ucenicilor şi lepădarea lui Petru, răutatea şi viclenia cărturarilor şi
fariseilor, laşitatea şi nedreptatea lui Ponţiu Pilat, violenţa soldaţilor,
rătăcirea şi nerecunoştinţa mulţimilor, obrăznicia tâlharului nepocăit şi nepăsarea
sau indiferenţa multora cărora Iisus le-a făcut mult bine.
Prohodul Domnului
Înspre
seară, după spovedirea credincioşilor - doar cazurile speciale se pot spovedi
astăzi: bolnavii, femeile însărcinate etc. -, se oficiază Denia Sâmbetei celei
Mari. După Psalmii Utreniei, soborul de preoţi iese în mijlocul bisericii, în
faţa Sfântului Epitaf. Se oficiază Prohodul Domnului, poate cea mai gravă,
solemnă şi patetică slujbă a ortodoxiei. Credincioş ii, cu lumânări în mâini,
ascultă cum soborul citeşte câteva stihuri în care este vorba despre moartea
Mântuitorului, despre pogorârea Sa în iad şi în care se anunţă Învierea.
La
sfârşitul acestei Denii, preoţii iau Sfântul Epitaf şi, urmaţi de credincioşi,
înconjoară de trei ori biserica, cu lumânări aprinse în mâini. După aceasta, se
intră iarăşi în biserică. În timp ce preoţii ţin ridicat Epitaful la intrarea
în biserică, credincioşii trec pe sub el, atingându-l cu mâna. La sfârşitul
slujbei, se mai oficiază două cântări şi se citeşte o Evanghelie, după care credincioşii
se retrag, cu lumânările în mâini, către case. Sursa: wikipedia.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu